داستان زیبال
از شاهکار تا زیبال
برای اینکه قصه شکل گیری زیبال و تولدش را تعریف کنم اول باید از افرادی بگم که برای شکل گیری زیبال تلاش کردند.
ما ۳ نفر من (مهدی)، محمد و سجاد؛ دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی و برنامه نویس بودیم.
بواسطهی تیم وب دانشگاه باهم آشنا و در ارتباط بودیم ولی نمیدونستیم که قراره یک خانواده بشیم؛ خانواده زیبال.
بهمن ماه ۹۵ رویداد فین وارز که درباره چالش های برنامه نویسی بود در شتابدهنده فارابی برگزار شد و ما کنارهم دراین رویداد شرکت کردیم؛ اسم تیم ما شاهکار بود.
رویداد در رابطه با ارائه راهکار برای چالش های برنامه نویسی، بورسی و مالی بود و ما در آن بازه زمانی فقط برنامه نویس بودیم و اطلاعات کمی درباره ی بورس و مسائل مالی داشتیم.
برای بار اول با بورس آشنا شدیم و توی زمان باقیمانده یک نفس کد زدیم و متوجه شدیم سرعت برنامه نویسی ما خیلی بالاست و به عنوان تیم، خیلی سریع میتونیم باهم کار کنیم.
۶۰ ساعت کار کردیم و به محصول رسیدیم و به شدت تشویق شدیم ! شاهکار سوم شد!
شکل گیری ایده
بعد از موفقیت در رویداد فین وارز کارگزاری فارابی برای توسعه باشگاه مشتریان به ما پیشنهاد همکاری داد.
برای ما سوال پیش اومد : آیا کارتخوان میتواند به وب سایت متصل شود؟ ایده زیبال از همین نقطه شکل گرفت.
بررسی کردیم و متوجه شدیم تابحال همچین چیزی پیاده سازی نشده است و برامون سوال شد که چرا تابحال دستگاه کارتخوان سیار را به سیستم های مالی و حسابداری متصل نکردند؟!
تصمیم گرفتیم اینکارو انجام بدیم!
با کمک پویا کندری مدیرعامل وقت شتابدهنده فارابی برای بررسی امکان پیاده سازی محصول با افرادی که برنامه نویسی و پیاده سازی کارتخوان انجام داده بودند صحبت کردیم.
بسیاری از کسبوکارها از این ایده استقبال کردند و از عدم ارتباط بین دستگاه های کارتخوان و سیستم های سازمانی کلافه بودند و سربارهای مالی زیادی به خاطر خطاهای انسانی درهنگام پرداخت و گزارش گیری پرداخت ها داشتند و اگر مشتری بیشتر از مبلغ سفارش پرداخت میکرد بازگشت مبلغ نیز کار راحتی نبود.
تصمیم گرفتیم روی ایده بیشتر وقت بزاریم!
با وحید آخوندزاده که از برنامه نویسان دستگاه های کارتخوان بود ارتباط گرفتیم و امکان پیاده سازی کارتخوان های مبتنی بر شناسه را بررسی کردیم.
در این روش زیبال به عنوان واسط بین فروشگاه اینترنتی و مشتری عمل میکرد و با دریافت اطلاعات سفارش از فروشگاه اینترنتی، به ازای هر سفارش شناسه ای برای آنها میفرستاد و دستگاه های کارتخوان فقط با استفاده از شناسه، عملیات پرداخت را انجام میدادند و نیازی به وارد کردن مبلغ نبود.
ما نیز با انجام شدن تراکنش باتوجه به شناسه دار بودن پرداخت ها، اطلاعات پرداخت را برای فروشگاه اینترنتی ارسال میکردیم و کسبوکارها دیگر دغدغه ی گزارش گیری و مغایرتیابی را نداشتند.
اینجا بود که متوجه شدیم ایده از نظر زیرساختی قابل پیاده سازی است و کسبوکارها هم بهش احتیاج دارند و برای پیاده سازی ایده انگیزه گرفتیم.
تیر ۹۶ در شتابدهنده فارابی مستقر شدیم و توسعه و پیاده سازی نسخه اولیه محصول را شروع کردیم.
با کمک دوستمون وحید ۲ تا دستگاه برای تست درست کردیم و آبان ۹۶ نمونه اولیه محصول را آماده کردیم.
نسخه اولیه محصول آماده بود ولی دستگاه های اولیه بزرگ بودند و مناسب حمل و نقل با پیک نبودند بنابراین همکاری با پرداخت الکترونیک سداد را شروع کردیم و دستگاه های جدیدی را جایگزین کردیم.
زیبال ارائه دهنده راهکارهای نوین پرداختی به کسبوکارهای آنلاین – رشد تعداد تراکنش ها تا به امروز
تولد زیبال
پاییز ۹۶ هنوز شرکت ثبت نکرده بودیم و کسبوکارها بهمون اعتماد نمیکردند؛ به همین دلیل ۳۰ دی ماه ۹۶ راهکار نوین زیبال را ثبت کردیم.
بلافاصله بعد از ثبت شرکت درخواست دانش بنیانی دادیم و در اردیبهشت ۹۷ دانش بنیان شدیم.
ما با سختی زیاد با کسبوکارها ارتباط میگرفتیم و جلسه میرفتیم؛ اما فروش محصول مطابق توقع ما پیش نمیرفت.
بررسی کردیم و متوجه شدیم تعویض زیرساخت ها و جایگزین کردن دستگاه های کارتخوان حتی برای کسبوکارهای چابک و استارتاپی هم نزدیک ۳ الی ۶ ماه زمان لازم دارد تا بتوانند کامل از سرویس های ما استفاده کنند.
باوجود این مشکلات ناامید نشدیم و بعد از حدود ۵۰ جلسه با شرکت های کوچک و بزرگ با تلاش زیاد چند شرکت محدود را جذب کردیم و اردیبهشت ۹۷ حدود ۱۰ ماه پس از استقرار در شتابدهنده فارابی تراکنش های واقعی روی سیستم زیبال شروع شد.
بعد از ثبت شرکت از فضای کاری اشتراکی شتابدهنده جدا شدیم و مثل خیلی از کسبوکارهای دیگه ما هم از یک جایه کوچیک که شرایط مناسبی برای کار نداشت و مشکلات جانبی زیادی هم داشت شروع کردیم. برای ما فقط هدف مهم بود! با وجود تمام مشکلات خوشحال بودیم و با دیدن مراحل پیشرفت کار برای ادامه مسیر انگیزه میگرفتیم.
کوچک بودیم و رشد درآمد کند بود و مشتری هایی که محصول پرداخت در محل را از ما گرفته بودند تمایل داشتند تمامی ابزارهای پرداختی را از یک شرکت دریافت کنند.
تصمیم گرفتیم درگاه پرداخت را به صورت عمومی ارائه بدهیم تا تمامی کسبوکارها بتوانند از آن استفاده کنند. مرداد ۹۷ درگاه پرداخت واسط آماده شد و شهریور اولین تراکنش ها روی سیستم زیبال انجام شد.
در ابتدای کار مشتریان و تراکنش های کمی داشتیم و مشکلاتی مثل کلاهبرداری و پیگیری چالش های این موضوعات و پیدا کردن مدل بهینه احراز هویت نیز کار را سخت تر میکرد اما همچنان با امید و انگیزه ادامه میدادیم و برای هر مشکلی دنبال راه حل بودیم.
دی ماه ۹۷ محل شرکت را تغییر دادیم و در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، دفتر بزرگ تری با شرایط بهتر اجاره کردیم.
زیرساخت های سیستم ما محدود بود و کمی بعد از جابجایی با اضافه شدن یک مشتری بزرگ به سیستم و افزایش خیلی زیاد تراکنش ها، زیرساخت ها را ارتقا دادیم و تقریبا بعد از ۴۰ روز به نسخه پایدار رسیدیم.
برای اولین بار چالش های کسبوکارهای بزرگ را تجربه میکردیم اما تمامی مشکلات را با تلاش و پیگیری حل میکردیم و مشتری ها را راضی نگه میداشتیم اینجا بود که به صورت رسمی یک ساله شدیم.
در همان بازه زمانی در جشنواره وب و موبایل ۹۷ غرفه گرفتیم.
جشنواره وب و موبایل برای ما جشنواره خوبی بود و افراد بیشتری با ما آشنا شدند و تعداد بیشتری مشتری جذب کردیم که از محصولات و سرویس ها استفاده کردند و رضایتشون باعث بیشتر دیده شدن ما شد.
شروع سال ۹۸ سه محصول داشتیم و برای بهبود عملکرد معماری سیستم را مجدد طراحی کردیم و کدها را از نظر ساختاری بهینه سازی کردیم و آماده شدیم تا بتوانیم سرویس های جدید اضافه کنیم.
۹۸ معجزه بود!
مشخص کردن استراتژی درست سبب رشد شرکت، بهبود عملکرد تیم و افزایش درآمد در سال ۹۸ شد.
استراتژی ما معرفی زیبال به عنوان “ارائه دهنده ابزارها و راهکاری پرداختی به کسبوکارهای آنلاین” و توقف پروژه های جانبی بود.
این استراتژی و تمرکز منابع و نیروها سبب شد حدود ۴۰ درصد رشد ماهانه را تجربه کنیم.
در ادامه سعی کردیم ریسک های بخش های مختلف سیستم را کم کنیم، بهینه سازی های زیرساختی انجام دادیم و برای بخش های دیگر مثل فروش، بازاریابی، حقوقی و مالی نیرو اضافه کردیم.
بحران ها!
آبان ۹۸ تراکنش های روی سیستم زیبال به عدد خوب و قابل توجهی رسیده بود که با قطعی اینترنت افت شدید پیدا کرد و ۹۵ درصد ریزش تراکنش داشتیم که بعد از این بحران نیز با افزایش مجدد تراکنش ها به حالت قبل برنگشت.
چالش بعدی رمز دوم پویا بود که باعث کاهش ۳۰ درصدی تعداد تراکنش ها شد ولی پرونده های فیشینگ را نیز به شکل قابل توجهی کاهش داد.
بسته شدن حساب به مدت ۵ روز در بهمن ماه و بحران کرونا در اسفند نیز چالش های زیادی را برای ما بوجود آوردند.
تجربه دورکاری در بخش های مختلف شرکت، تجربه ای جدید بود و در ابتدا سختی و چالش های خاص خودش را به همراه داشت اما مانند تمامی بحران های دیگر این چالش را نیز مدیریت کردیم و تا به امروز همچنان بخش های زیادی از شرکت دورکار هستند.
در بهمن ماه جابجا شدیم و در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر شدیم.
ساختیم، تلاش کردیم و ایستادگی کردیم و با حمایت شما تا به امروز تعداد تراکنش ها به حدود یک میلیون تراکنش ماهانه رسیده و بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال پول در سیستم جابه جا شده است.
زیبال ارائه دهنده راهکارهای نوین پرداختی به کسبوکارها – گردش مالی زیبال تا به امروز
این بود داستان زیبال ما
ما آماده رشد بیشتر و گسترش زیبال هستیم و رضایت شما را اولویت کار قرار دادهایم.