پرداخت یاری چیست؟
برای معرفی پرداخت یار ابتدا باید دلیل ظهور آنها و رابطه آنها با شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت را بررسی کنیم.
از گذشته تا امروز، همه کسبوکارها برای فروش و ارائه کالا و خدمات خود به ابزارهایی برای دریافت امن وجوه از مشتریان خود احتیاج داشتهاند. پیشتر باتوجه به کم بودن تقاضا برای دریافت ابزارهای پذیرش پرداخت، بانکها به صورت مستقیم، این دسته از ابزارها را ارائه میدادند. اما با افزایش تعداد کسبوکارها و به خصوص فروشگاههای اینترنتی، تقاضا برای دریافت ابزارهای پذیرش از جمله درگاه پرداخت اینترنتی و دستگاههای کارتخوان نیز افزایش یافت.
به همین دلیل شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت یا همان PSPها به وجود آمدند تا نیاز کسب و کارها به ابزارهای پرداخت را برطرف کنند و در حال حاضر ۱۲ شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت، به صورت رسمی فعالیت میکنند.
برخی از این شرکتها وابسته به یک یا چند بانک و برخی از آنها مستقل و بدون وابستگی مستقیم به بانکها فعالیت میکنند.
پرداخت یار کیست؟
با افزایش روزافزون تقاضا برای دریافت ابزارهای پرداختی و همچنین نیاز کسبوکارها به سرویسهای پرداختی نوین، شرکتهای دیگری تحت عنوان “پرداخت یار” فعالیت خود را آغاز کردند.
پرداخت یارها فرآیند دریافت ابزارهای پرداختی را برای کسبوکارها تسهیل میکنند. پرداخت یار زیرساخت ابزارهای پرداختی از جمله درگاه پرداخت اینترنتی را از PSPها دریافت میکند و با توسعه آن زیرساختها، نسخهای کامل تر همراه با سرویسهای جانبی کاربردی در اختیار کسبوکارها قرار میدهد.
تفاوت پرداخت یار با شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت PSP
شرایط دریافت درگاه پرداخت از پرداخت یارها، نسبت به شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت یا همان PSPها به مراتب آسان تر است و به مدارک کمتری نیز احتیاج دارد.
پرداخت یارها در اصل، فرآیند دریافت ابزارهای پرداختی را تسهیل میکنند و علاوه بر ارائه سرویسهای پایه که توسط PSPها ارائه میشود، سرویسهای جدید و کاربردی تری را نیز ارائه میدهند.
کدام نهاد بر فعالیت پرداخت یار نظارت میکند؟
تمامی پرداخت یارها، تحت نظر بانک مرکزی و شاپرک فعالیت میکنند. شاپرک، بازوی اجرایی بانک مرکزی برای نظارت بر شبکه پرداخت است؛ که باتوجه به رشد صنعت پرداخت و نیاز به نظارت دقیق بر آن، فعالیت خود را آغاز کرده است.
درگاه پرداخت ارائه شده توسط پرداخت یارها چه تفاوتی با درگاه PSPها دارد؟
همانطور که در بالا اشاره کردیم، زیرساخت سرویسهای ارائه شده توسط پرداخت یارها، از شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت یا همان PSPها دریافت میشود؛ بنابراین درگاه پرداخت یاری تفاوتی با درگاه PSP ندارد.
تفاوت درگاه ارائه شده توسط این دو شرکت، در فرآیند دریافت درگاه از آنها و سرویسهای جانبی ارائه شده همراه با درگاه است.
چرا کسبوکارها تمایل دارند از پرداخت یار درگاه دریافت کنند؟
- فرآیند ثبت نام و دریافت درگاه آنلاین و بدون مراجعه حضوری انجام میشود
- امکان دریافت درگاه در کمتر از یک روز کاری وجود دارد
- عدم نیاز به مدارک و مجوزهای پیچیده
- امکان دریافت مجموعهای از سرویسهای کاربردی همراه با درگاه
- پشتیبانی حرفهای
- مستندات و نمونه کدهای آماده برای نصب آسان درگاه
- تسویه حساب منظم و سریع
یکی دیگر از نکات مهم، ارائه همزمان چند درگاه توسط پرداخت یارها است.
برای مثال، زیبال، یکی از پرداخت یارهای رسمی بانک مرکزی، به صورت همزمان ۶ درگاه پرداخت معتبر را ارائه داده است.
کسبوکارها با یک بار ثبت نام در زیبال، به جای یک درگاه، همزمان ۶ درگاه، به پرداخت ملت، آپ، سداد، سامان، ایران کیش و سپهر را دریافت میکنند. به این ترتیب بدون نیاز به ثبت نام مجدد میتوانند درگاه را تغییر دهند و از سرویسهای جانبی کاربردی روی این درگاهها نیز استفاده کنند.
برای مثال زیبال سرویس به نام مسیردهی هوشمند ارائه داده است. این سرویس با بررسی لحظهای کیفیت هر ۶ درگاه، تراکنشها را به بهترین درگاه در هر لحظه هدایت میکند، تا نرخ تراکنشهای موفق و فروش کسبوکارها حداکثر شود.
تقاوت پرداخت یاری و پرداخت سازی
پرداخت ساز کیست؟
با افزایش تعداد کسب و کارهای اینترنتی به خصوص آنهایی که از طریق اینستاگرام درآمد کسب میکنند، نیاز به سیستمی که بتواند این حجم از مبادلات مالی را سهولت ببخشد و مدیریت کند، افزایش پیدا کرد.
یکی از رایج ترین و محبوبترین روش ها برای انتقال وجه، کارت به کارت است.
سیستم پرداخت سازی ، درواقع بستری ایجاد میکند که افراد بتوانند از طریق آن کارت به کارت انجام دهند. اپلیکیشن آپ مثال خوبی از پرداخت ساز است.
پرداخت یاری با پرداخت سازی چه فرقی دارد؟
پرداخت ساز یک اپلیکیشن مانند آپ است که خدمات انتقال وجه به شیوه کارت به کارت را ارائه میدهد.
درصورتی که پرداخت یار به صاحبان کسب و کارهای آنلاین که وب سایت دارند، درگاه پرداخت اینترنتی ارائه میدهد.
پرداخت ساز حتما باید با یکی از بانکهای مبدا یا مقصد تراکنش قرارداد منعقد کند تا بتواند خدمات مربوط به کارت به کارت را در بستر اپلیکیشن های پرداخت، ارائه دهد. شرکتهای پرداخت یار مجوز خود را از بانک مرکزی میگیرند و شاپرک بر فعالیت آن ها نظارت دارد.
من اشتباه خریدکردم ومیخواهم ثبت نامم رالغوکنم
سلام و روز بخیر
لطفا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۷۰۵۳ (پشتیبانی درگاه پرداخت زیبال) در تماس باشید.
همکارانم در تیم پشتیبانی زیبال شما را راهنمایی میکنند.
در خدمتتون هستیم.