سال ۹۸ در زیبال چه اتفاقاتی افتاد؟

 

سلام، من مهدی ام! عضوی از خانواده زیبال!

خانواده ای که به تازگی ۱۸ نفره شده و دقیقا در هفته ای که می‌خواستیم دو سالگیمون رو جشن بگیریم با هدیه ای که از پلیس فتای تهران گرفتیم کاممون تلخ شد و خستگی چند ماه تلاش بیوقفه برای رشد کسبوکارمون تو تنمون خشک شد.
 
حالا هدیه پلیس فتا به زیبال چی بود؟!
این هدیه چیزی نبود جز مسدودی کامل حساب بابت یک انتقال مشکوک بین چندین هزار تراکنش و انتقال پول روزانه که در صورت استعلام پلیس از ما این سوءتفاهم رفع می‌شد و مسلما حسابما مسدود ‌نمی‌شد.
 
خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته تونستیم بعد از ۵ روز تا ۸ بهمن) حسابمون رو از مسدودی خارج کنیم و سرویس پرداخت زیبال و روند تسویه هامون رو به حالت قبل برگردونیم.
این مشکل که فقط یه سوءتفاهم کوچیک بود. میتونست بحران بزرگی برای کسب و کار ما باشه اما با پیگیری خانواده زیبال و صبوری پذیرندگان خیلی زود حل شد و همه چی به حالت قبل برگشت و ما امیدواریم با تعامل هرچه بیشتر و بهتر با پلیس فتا دیگه این اتفاق برای زیبال و هیچ کسب و کار دیگه ای اتفاق نیفتد.
 
خب بگذریم از این اتفاق ناگوار که البته تنها اتفاق غیرمنتظره ای نبود که واسمون افتاد!
کسب و کارهای کوچیک در روند رشدشون برای بزرگ شدن چالش های زیادی رو تجربه میکنن و زیبال هم از این قاعده مستثنی نبود.
ما همه ی چالش هارو با پیگیری و امید پشت سر گذاشتیم و برای روز به روز بهتر شدن زیبال و بزرگ شدن تلاش کردیم.
خانواده زیبال الان بزرگ شده و در ادامه از بقیه اتفاقاتی که برای زیبال افتاد و چالش ها و اتفاق های خوب و بد مینویسم.
 
 
 

  در این یکسال در زیبال چه اتفاقاتی افتاد؟

 پارسال همین روزها بود که ما ۷ نفر بودیم و تازه بخش بازاریابی و فروش بهمون اضافه شده بود، از درگاه پرداخت اینترنتی رونمایی کرده بودیم و تعداد تراکنش های ۱۰ برابر شده بود و بخش فنی تیم درگیر بهبود سخت افزارها و توسعه زیرساختها بودن تا با بیشتر شدن تراکنشها باز همیشه در دسترس باشیم و بهترین سرویس ممکن رو به کاربرامون ارائه بدیم اما این همهی ماجرا نبود. ما در سال ۹۸ رشد ۳۰۰ درصدی تعداد تراکنش ها در ۳ ماه اول سال رو داشتیم، پرداخت یار رسمی بانک مرکزی شدیم و برای اولین بار در نمایشگاه الکامپ شرکت کردیم. پنل زیبال رو بهبود دادیم و از نسخه جدید پنل رونمایی کردیم. کنار این اتفاق ها چالش های کوچیک و بزرگ مثل الزامی شدن استفاده از رمز پویا و قطع شدن اینترنت رو هم تجربه کردیم.

 

خانواده زیبال

خانواده زیبال

 

رشد ۳۰۰ درصدی تعداد تراکنش ها در ۳ ماه اول سال ۹۸

تو همون حال و هوا بودیم که تستهای فنی پرداخت یاری زیبال هم تموم شد و در حال پیگیری برای گرفتن مجوز پرداخت یاری بودیم، سرمون شلوغ بود وبالاخره بعد از گذشت دو ماه نزدیک عید آمار سالانه رشد زیبال رو بررسی کردیم و رشد ۵ درصدی در شاخص تعداد تراکنش رو دیدیم. اما زیبال میتونست بیشتر رشد کنه، پس همهی عواملی که در رشد وافت زیبال تاثیر داشت رو بررسی کردیم؛ ما همزمان چندتا سرویس و محصول در حوزههای مختلف ارائه داده بودیم و انرژِی و وقت و هزینههامونم بینشون تقسیم کرده بودیم و این موضوع جلوی رشد مارو گرفته بود.
آمار ها رو بیشتر بررسی کردیم، نقاط ضعف و قوت رو شناسایی کردیم و توانایی هامون رو سنجیدیم. بعد از حدود ۱۵ روز جلسه فشرده و بررسی به نتیجه رسیدیم و از بین سرویسها و محصولها یکی رو انتخاب کردیم تا بیشتر و بهتر بهش برسیم:ارائه ابزار و راهکار پرداخت به کسب و کار های آنلاین !
بقیه سرویس هامون که به کسبوکارهای سنتی و غیرآنلاین مربوط بود رو حذف کردیم و تصمیم گرفتیم در سال ۱۳۹۸ فقط به کسب و کارهای آنلاین سرویس پرداخت زیبال رو ارائه بدیم.
بعد از گذشت ۳ ماه و تمرکز بیشتر روی سرویس پرداخت زیبال که متناسب با نیازهای کسبوکارهای آنلاین توسعه داده شده بود دوباره آمار رشد زیبال رو بررسی کردیم و رشد ۱۰۰ درصدی در ماه رو دیدیم. استراتژی تمرکز روی بهترین سرویس جواب داده بود و در ۳ ماه اول سال ۹۸ به اندازه کل سال ۹۷ تراکنش و درآمد داشتیم.
 

زیبال و پرداخت یار رسمی بانک مرکزی 

خرداد امسال مراحل اداری و پیگیری ها تموم شد و بعد از عوض کردن ۳ تا پی اس پی و ۲ تا بانک بالاخره پرداخت یار رسمی بانک مرکزی شدیم و با شاپرک به طور رسمی تفاهم نامه امضا کردیم.

 

زیبال پرداخت یار رسمی بانک مرکزی

زیبال پرداخت یار رسمی بانک مرکزی

 

الکامپ و اولین حضور زیبال

تیر امسال برای اولین بار زیبال رو در نمایشگاه الکامپ با ۳ محصول پرداخت در محل، درگاه پرداخت اینترنتی و کیف پول زیبال معرفی کردیم. با کسب و کارهای زیادی آشنا شدیم و همکاریمونو شروع کردیم که درحال حاضر از مشتری های وفادار زیبال هستند.
 

بزرگ شدن زیبال

تابستان امسال تیم ما بزرگ تر شد. میثم و ماهان از تیم جدا شدن و برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتند و اعضای جدیدی به خانواده زیبال اضافه شدند. ما شدیم ۱۲ نفر!
میثم و ماهان

میثم و ماهان

 

خانواده زیبال

خانواده زیبال

قطعی اینترنت و برخی ابهامات

آبان و آذر امسال ما وهمه کسب و کارهای آنلاین نگران بودیم.
برای کسب و کارهای وابسته به اینترنت قطع شدن اینترنت یا اختلال در فرآیند خرید حکم نبودن آب و اکسیژن برای آدمهارو داره! همین قدر جدی و مهم!
اینترنت قطع شدو همون روزهای اول تعداد تراکنشها به ۲۰/۱ و درآمد به ۱۰/۱ رسید. اینترنت هم که وصل شد و داشتیم به حالت قبل برمیگشتیم داستان رمز پویا شروع شد. ۹۰ درصد تراکنشهای ما از طریق درگاه اینترنتی و رمز دوم انجام میشد و این تغییرات برامون ایجاد مشکل میکرد. اطلاعات بانک مرکزی هم ضد و نقیض بود و بیشتر نگرانمون میکرد.
کنار همهی این اتفاقها و نگرانی سقف انتقال وجه بانکی هم به ۱۰۰ میلیون تومان در روز کاهش پیدا کرد و این اتفاق به حدی ناگهانی بود که نتونستیم تسویهها رو به درستی انجام بدیم تا بعد چند روز محدودیت برداشته شد.
 

رونمایی از پنل جدید زیبال

آذر امسال از نسخه جدید پنل کاربری زیبال رونمایی کردیم. این نسخه تغییرات ظاهری و ساختاری زیادی داشت که تغییرات ظاهری برای راحتی هرچه بیشتر کاربر با پنل با توجه به بازخوردهایی که گرفته بودیم انجام شد و تغییرات ساختاری و معماری هم به نحوی انجام شد تا تیم فنی بتونن خدمات و سرویس های بیشتری رو متناسب با نیاز کاربرامون پیاده سازی کنند.
نسخه سوم پنل زیبال

نسخه سوم پنل زیبال

 

الزامی شدن رمز دوم پویا

الزامی شدن استفاده از رمز دوم پویا و اضافه شدن دکمه گرفتن رمز دوم در صفحه درگاه پرداخت که رمز دوم کاربران را برای آنها پیامک میکرد، مدت زمان استفاده کاربران از درگاه پرداخت رو افزایش داد و میانگین زمانی که کاربران در صفحه درگاه پرداخت میموندن ۲-۳ برابر افزایش پیدا کرد.
چند برابر شدن تایم ماندن در درگاه پرداخت

چند برابر شدن تایم ماندن در درگاه پرداخت

 

حال بعد از به تعویق افتادن این موضوع (از کار افتادن رمز دوم ایستا) امیدواریم که این موضوع بتواند به سرمنزل مقصود خود که کاهش تراکنش با کارت های سرقتی بوده برسد و کمترین میزان خسارت به کسب و کار های آنلاین ایران وارد شود.
امروز با وجود اتفاق هایی که افتاد بازهم پرقدرت کنار شما هستیم، بسته شدن حساب به مدت چند روز برای هر شرکت پرداختی به منزله سلب اعتماد کاربران، آسیب جدی به کسب وکار و مشتریان آن شرکت می‌باشد. اما ما از این بابت متاسفیم و می‌خواهیم به پاس جبران این اتفاق و همچنین تولد دوسالگیمون شما رو هم خوشحالم کنیم ….
تصمیم گرفتیم که از ۱۶ تا ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ تمامی خدمات خود را رایگان کنیم تا اندکی از گوشه محبت های شما در این دو سال رو جبران کرده باشیم.
ما در این مدت کوتاه باقی مانده تا آغاز سال ۹۹ تغییرات مثبتی را ایجاد میکنیم که در سال آینده با کمک خدا و شما عزیزان بتونیم بهترین سرویس های پرداختی رو در اختیارتون بذاریم و نیازهای شما در این بخش رو با سرعت بیشتری توسعه بدیم و پشتیبانی سریعتر و بهتری داشته باشیم.
تولد 2 سالگی شرکت راهکار نوین زیبال

تولد ۲ سالگی شرکت راهکار نوین زیبال

از این که کنارمون هستید و همراهیمون می‌کنید خوشحالیم
ارادتمند | مهدی فاطمیان به نمایندگی از خانواده زیبال
لطفا زیبال را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: