شاپرک و الزام انتقال پذیرندگان به مدل پرداخت یاری
حدود ۲ سال پیش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برای ایجاد دسترسی سادهتر و اتصال پذیرندگان به شبکه الکترونیک پرداخت کشور، فعالیت مجموعههایی را تحت عنوان ” پرداخت یار ” به رسمیت شناخت و مجوزهای لازم برای ارائه غیرمستقیم خدمات و ابزارهای پرداختی تحت نظارت شرکت شاپرک و بانک مرکزی، مانند درگاه پرداخت واسط، به نهادهای پرداخت یاری از جمله زیبال داده شد.
طبق مستندات ارائه شده توسط شاپرک “پرداخت یار” طبق قرارداد و الزامات مشخص شده از سمت شاپرک و شرکت های ارائهدهنده خدمات پرداخت اجازه فعالیت و ارائه خدمات را دارد و شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) نهاد ناظر وکنترل کننده کلیه تراکنش های حاصل از ابزارهای پرداخت است و مسئولیت نظارت بر عملیات تسویه را نیز برعهده دارد.
در همین راستا شرکت های پرداخت یار از جمله زیبال طبق چارچوب ها و الزامات شاپرک و بانک مرکزی موظف به انتقال پذیرندگان خود به مدل پرداخت یاری هستند.
فرآیند پرداخت یاری
بنابر آخرین ابلاغیه شاپرک، شرکتهای پرداختیار باید در اسرع وقت فرآیند مهاجرت کامل پذیرندگان و تراکنشهای خود را به معماری پرداخت یاری به پایان برسانند.
در همین راستا و طبق آخرین بیانیه شاپرک، ما نیز فرآیند انتقال پذیرندگان را به مدل پرداخت یاری آغاز کردیم و تمامی پذیرندگان به مرور و بدون کمترین تغییر در محصولات و سرویس ها به مدل جدید منتقل خواهند شد.
لازم به ذکر است قبل از انتقال پذیرندگان به مدل پرداخت یاری، تیم پشتیبانی حتما به پذیرندگان اطلاع رسانی میکنند و فرآیند انتقال بدون اطلاع کاربران انجام نخواهد شد.
این انتقال در راستای افزایش نظارت نهاد ناظر (شاپرک) بر فرآیند جابهجایی پول در این شبکه و جلوگیری از اقداماتی نظیر پولشویی، کلاهبرداری و… انجام میشود.
تغییرات زیبال در مدل پرداخت یاری
همانطور که در بالا اشاره کردیم فرآیند انتقال پذیرندگان به مرور و با کمترین تغییر انجام خواهد شد و نگرانی از بابت انتقال به مدل پرداخت یاری وجود نخواهد داشت.
احراز هویت
در مدل فعلی احراز هویت با استفاده از ثبت اطلاعات کاربر در پنل زیبال و بررسی صحت اطلاعات انجام میشود اما در مدل پرداخت یاری علاوه بر بررسی صحت اطلاعات از سمت تیم ما، اطلاعات پذیرندگی نیز دریافت و صحت آنها نیز از طرف شاپرک بررسی میشود و پذیرندگان در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک ثبت میشوند.
تکمیل اطلاعات پذیرندگی
در مدل فعلی تمامی پذیرندگان از درگاه زیبال و ترمینال اشتراکی زیبال استفاده میکردند اما در مدل پرداخت یاری به هر پذیرنده ترمینال اختصاصی داده میشود به همین دلیل پذیرندگان باید اطلاعات خود را در پنل کاربری تکمیل کنند تا اطلاعات کاربران در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک تکمیل شود و پذیرندگی مستقیم روی شاپرک برای آنها تعریف و به هر کاربر ترمینال اختصاصی داده شود.
لازم به ذکر است اطلاعات تکمیلی کاربران فقط در راستای تعریف پذیرندگی مستقیم بر روی شاپرک استفاده میشود و برای هیچ نهاد دیگری ارسال نخواهد شد و اطلاعات کاربران نزد زیبال محرمانه و محفوظ میماند.
همانطور که در بالا اشاره شد مهاجرت به مدل پرداخت یاری با کمترین میزان تغییرات در پنل کاربری، محصولات و سرویس ها انجام میشود.
با ورود به پنل کاربری بخشی را در بالای پنل مشاهده میکنید که با کلیک بر روی اطلاعات پذیرندگی میتوانید اطلاعات خود را تکمیل کنید.
از دیگر تغییرات ایجاد شده در پنل کاربری برچسب آبی رنگ “پرداخت یاری” در کنار نام درگاه ها و کیف پول های ایجاد شده در مدل پرداخت یاری است که برای کاربران تفاوت درگاه ها با حالت معمولی را مشخص میکند.
زمان تسویه در مدل پرداخت یاری
زمان تسویه از جمله خدماتیاست که در مدل پرداخت یاری دچار تغییر میشود و دو مدل تسویه اختصاصی زیبال “تسویه آنی” و “تسویه امروز” در این مدل حذف شده و عملیات تسویه فقط در یک سیکل از طرف شاپرک قابل انجام خواهد بود و زیبال دیگر دخالتی در زمان های تسویه نخواهد داشت.
اما تعداد درخواستهای تسویه محدود نمیشوند و کاربران میتوانند مبالغ دلخواه و تعداد درخواست تسویه مورد نیاز خود را ثبت کنند. اما واریز این ها طبق سیکل پرداخت یاری انجام شده و مسئولیت واریز آن با شاپرک است
مدل های تسویه اتوماتیک روزانه، ماهانه و … نیز همچنان قابل استفاده هستند
همانطور که در بالا ذکر کردیم فرآیند انتقال کاربران به مدل پرداخت یاری به مرور انجام میشود.
سرویس انتقال وجه داخلی زیبال (کیف پول به کیف پول)
باتوجه به دسترسی شاپرک به تسویه ها و عدم دسترسی پرداخت یارها به جا به جایی وجه بین حساب ها، انتقال وجه داخلی بین کیف پول های زیبال موقتا حذف میشود و پذیرندگان در مدل پرداخت یاری به این سرویس فعلا دسترسی نخواهند داشت.
مسیردهی(سوییچینگ) هوشمند در مدل پرداخت یاری
سرویس سوییچینگ هوشمند در مدل پرداخت یاری حذف نمیشود اما دچار تغییر میشود.
ما برای بهبود کیفیت تراکنش ها و افزایش نرخ تراکنش های موفق با ۶ شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت (psp) همکاری میکنیم و به طور کلی سرویس مسیردهی(سوییچینگ) هوشمند به معنی انتقال تراکنش ها به بهترین درگاه از بین این ۶ درگاه است.
در مدل فعلی این فرآیند به راحتی انجام و تمامی مبالغ در کیف پول واحدی جمع آوری شده و در صورت ثبت درخواست تسویه از سمت کاربران مجموع مبلغ به صورت یکجا با پذیرندگان تسویه میشود اما در مدل پرداخت یاری عملیات تسویه کمی تغییر میکند.
به طور مثال فرض کنید پذیرنده ای ۱۰۰۰ تراکنش داشته باشد و این تراکنش ها بین ۳تا از بهترین درگاه ها در آن لحظه انجام شده باشند و مجموع مبالغ حاصل از آنها ۱۰۰ میلیون تومان باشد.
در مدل فعلی مسیردهی هوشمند : با ثبت درخواست تسویه از طرف پذیرنده مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به صورت یک جا به حساب پذیرنده واریز میشود.
مسیردهی هوشمند در مدل پرداخت یاری : همانطور که در بالا گفته شد تراکنش ها بین ۳درگاه تقسیم شده اند و مبالغ حاصل از تراکنش ها نیز بین این ۳ درگاه تقسیم شده است؛ بنابراین با ثبت درخواست تسویه از سمت پذیرنده ۳بار عملیات واریز به حساب انجام میشود که مجموع مبالغ آن ۱۰۰ میلیون تومان است. برای مثال ۳ واریزی با مبالغ ۲۰میلیون، ۴۰ میلیون و ۴۰ میلیون انجام میشود؛ به عبارتی عملیات واریز ۱۰۰ میلیون تومان یک جا انجام نمیشود اما در ۳ واریز که هر ۳ عملیات در یک زمان است انجام میشود و نگرانی از بابت تسویه ها وجود نخواهد داشت.
لازم به ذکر است که ما در راستای ایجاد تجربه کاربری بهتر در حال پیگیری هایی برای تجمیع و واریز یکپارچه وجوه از جانب شاپرک هستیم و به زودی مسیردهی هوشمند مجددا همانند سیستم خارج از پرداخت یاری عمل خواهد کرد.
سایر سرویس ها مانند تسهیم و استرداد وجه (ریفاند) و تمامی مدلهای عادی تسویه مانند دستی، روزانه، ماهانه و … درحال حاضر تغییر نمیکنند و مانند قبل قابل استفاده هستند.