تکنولوژی و سیستم بانکداری
تکنولوژی و سیستم بانکداری ، به خصوص بعد از دوران کرونا شاهد تغییرات گستردهای بوده است. در این مطلب با ۵ نوع از جدیدترین تکنولوژی و تاثیر آن در سیستم بانکداری آشنا میشوید. در این مطلب فهرستی از مطالب زیر را به همراه خواهید داشت:
- ⇐مقدمهای بر تکنولوژی و شرکتهای فین تک
- ⇐تاریخچهای برتکنولوژی و تاثیر آن بر سیستم بانکداری
- ⇐تکنولوژی در سیستم بانکداری ایران
- ⇐معرفی بانکداری دیجیتال و خدمات آن
- ⇐تاثیر تکنولوژی در سیستم بانکداری
مقدمهای بر تکنولوژی و شرکتهای فین تک
تکنولوژی با سرعت برق آسایی هر روز در حال رشد است. روزانه اتفاقات و اخبار جدیدی.را در زمینه تکنولوژی و فناوری میشنویم. بخش گستردهای از اخبار تکنولوژی و بازارهای مالی مربوط به شرکتهای فین تک است که همچنان در حال پیشرفت هستند. شرکتهای فین تک،.نوعی بازار جدید به شمار میروند که ترکیبی.از تکنولوژی و امور مالی است. در واقع این شرکتها با توجه به فناوریهای جدیدی.همچون هوش مصنوعی، بلاک چین، اتوماسیونهای خودکار و رباتیک، جایگزینی برای ساختارهای مالی سنتی شدند.
برای مثال، شاید در گذشته ناچار بودید برای پرداخت یک قبض ساده، به بانک مراجعه کرده و ساعتها در صف شلوغ بانک منتظر بمانید. اما فین تک و درگاههای پرداخت اینترنتی کارتان را در عرض چند ثانیه انجام میدهند. این تکنولوژیها همگی مدیون تکنولوژی فین تک در سیستم بانکداری است که توانسته در زمینه پیشرفت تکنولوژی در سیستم بانکداری به خوبی عمل کند. برای اطلاع بیشتر در این زمینه میتوانید مقاله “شرکت های فین تک و روند تغییر خدماتی بانکی در دنیا” را مطالعه کنید.
تاریخچه تکنولوژی و سیستم بانکداری
یکی از نقشهای اساسی.در بانکداری امروزی را تکنولوژی ایفا میکند. در سال ۱۹۱۸ تکنولوژی به صنعت بانکداری جهانی وارد شد. در آن دوره بانکهای.فدرال آمریکا، انتقال وجه را با استفاده از تلگراف انجام میدادند.
در سال ۱۹۷۰، صنعت بانکداری توسعه پیدا کرد.و در نهایت در سال ۱۹۹۳، اینترنت.در میان مردم و کسب و کارها.محبوب شد. از جمله عوامل مهمی که باعث شد.تا بانکداران به سمت اینترنت روی بیاورند، مبالغ بالا و رقابتهای میان غیربانکیها بود.
تکنولوژی در سیستم بانکداری ایران تکنولوژی و سیستم بانکداری
تاریخ حضور تکنولوژی و اینترنت.در سیستم بانکداری در ایران به سال ۱۳۵۰ برمیگردد. در آن دوران، بانکهای تهران حدود ۷ تا ۱۰ دستگاه خودپرداز را در اولین شعبه بانکی خود نصب کرد. در سال ۱۳۸۱، مبادله اطلاعات.و عملیاتهای بین بانکی برای نخستین بار در بین بانکها برقرار شد.که به آن بانکداری عضو شتاب گفتند. در نهایت اداره شتاب بانک مرکزی در سال ۱۳۸۱ تاسیس شد.و زیر ساخت تکنولوژی در سیستم بانکی ایران نیز آغاز شد.
⇐ همچنین بخوانید: تاریخچه بانکداری الکترونیک در ایران و جهان
معرفی بانکداری دیجیتال و خدمات آن
ابتداییترین سطح تکنولوژی و سیستم بانکداری ، خدمات مربوط به اطلاع رسانی است. به این ترتیب بانک، اطلاعات مربوط به خدمات و بانکداری الکترونیک را برای راحتی کار.کاربران در شبکههای مخصوص بانکداری قرار داده.و آن را معرفی کرده است. از طرفی وجود تکنولوژی در سیستم بانکداری باعث شد.تا تبادل اطلاعات بانکی و سیستمی با مشتریان راحت بوده و روند کارها سریعتر انجام شود.
تکنولوژی در بانکداری.امروزی باعث شده تا مشتری با وارد شدن به سیستم بانکداری الکترونیک، به راحتی کارهایی مثل انتقال وجه، افتتاح حساب و صدور چک را انجام دهد.
بانکداری الکترونیکی نوعی از بانکداری است که امکاناتی را برای مردم و کارکنان.در جهت افزایش سرعت و کارایی، دریافت و ارائه خدمات بانکی در شعبه و فرایندهای بین شعبهای و بین بانکی در سراسر دنیا فراهم میکند. در واقع بانکداری الکترونیک بستری را فراهم کرده تا بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعتی از شبانه روز عملیات بانکی خود را انجام دهید.
دو مفهوم در اینجا روشن میشود:
- ارائه خدمات بانکی با استفاده از سیستمهای الکترونیکی
در این مورد کارمندان بانک حضور داشته و در عین حال، بانکها هم مجهز به سیستم الکترونیکی هستند.
- ارائه خدمات الکترونیکی بانکی
در این مورد، کلیه زیرساختهای بانکها تغییر کرده است. به طوری که حتی اگر قرار باشد کامپیوتر در شعب بانکی تنها کار کارمند را انجام دهد، همچنان به بانکداری الکترونیکی دست پیدا نکردیم. بانکداری الکترونیکی شامل تمام کانالهایی است که مشتریان برای دسترسی به حسابهایشان و انتقال پول یا پرداخت صورت حساب از آن استفاده میکنند.
تفاوت بانکداری الکترونیک در روش پرداخت سنتی، شیوه دسترسی کاربران.به اطلاعات و عملیات بانکیشان است. در واقع در سیستم بانکداری نوین، کاربر بدون توجه به مکان و زمان، کارهای بانکی و پرداختهای.خود را میتواند به کمک کامپیوتر یا شبکههای ارتباطاتی از راه دور انجام دهد. به این ترتیب به کمک تکنولوژی در سیستم بانکداری قادر هستید.که با یک کلیک روی موس، عرضه کنندگان خدمات بانکی خود را تغییر دهید.
تاثیرات تکنولوژی و سیستم بانکداری
فناوری اطلاعات و تکنولوژی و سیستم بانکداری کار مشتریان را راحت کرده است. همین امر، یعنی دسترسی آسان مشتریان بانک و موسسات مالی و سهولت در ارائه خدمات بانکی.از جمله اهداف استفاده از تکنولوژی در صنعت بانکداری است.
به کمک تکنولوژی در ساعات ارائه خدمات بانکی میتوان.در هر ساعت، صورت حسابهای خود را چک کرد، مبلغ پول خود را کنترل و از خدمات دیگر بهره مند شد. به این ترتیب، با کمک تکنولوژی در بانکداری، میتوان.ساعات ارائه خدمات بانکی را نیز افزایش داد. به طوری که در هر ساعتی امکان دسترسی به حساب برای کاربران وجود داشته باشد. در نتیجه دیگر نیازی نیست ساعتها.در صف طولانی بانکها ماند. در حال حاضر یکی از بهترین تکنولوژیهایی که در سیستم بانکداری ایران، موجب تحول اساسی شده است، استفاده از کارت اعتباری بوده.که وسیلهای برای تبادل پول میان مردم است. کارتهایی که از امنیت بالایی برخوردار بوده و دیگر نیازی نیست برای انتقال وجه به بانک مراجعه کنید.
تا به امروز شاهد تغییرات زیادی در سیستم بانکداری بودیم. به خصوص تغییراتی که در سیستم بانکداری پس از دوران کرونا اتفاق افتاد. از جمله این تغییرات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
بانکهای مجازی یا نئو بانک ها
نئوبانکها یا بانکهای دیجیتال به بانکهایی گفته میشود که در بستر فضای مجازی حضور دارند. در واقع بانکهایی که پرداختهایی همچون انتقال p2p یا تجارت انتقال رمزارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم را ارائه میدهند. بزرگترین خدمتی که بانکهای دیجیتالی انجام میدهند، این بوده که دیگر نیازی نیست برای انجام کار بانکی به بانک مراجعه کنید و یا درگیر کاغذ بازیهای بیهوده شوید. برای اطلاعات بیشتر راجع به نئوبانکها مقاله نئو بانک چیست را مطالعه کنید.
طبق آمار CACI پیش بیین میشود که مراجعه کنندگان به بانک از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ با ۳۶ درصد کاهش و معاملات و سیستم بانکداری نوین با تلفن همراه ۱۲۰ درصد افزایش خواهد داشت. طبق این آمار، پیش بینی میشود که تا سال ۲۰۲۲ سالانه تنها ۴ بار به شعب بانک مراجعه کنیم. این در حالی است که به طور متوسط یک مشتری معمولی سالانه ممکن است نزدیک به ۷ بار به بانک مراجعه کند.
علاوه بر این موارد، مهمترین مزیت این بانکها.پرداخت سریع، تحلیل و گزارش سریع، قابلیت تنظیم رمزها.و مدیریت هزینهها است. بدون اینکه نیاز باشد ساعتها در صف شلوغ بانکها منتظر تعیین وقت باشید.
از آنجایی که.یکی از مهمترین.جرمهای اینترنتی مربوط به کلاهبرداری یا هک سایبری است، سرویسهای بانکی دیجیتال، با وجود قیمت مناسب و کاربری راحت، همچنان در معرض خطرات کلاهبرداری اینترنتی قرار دارد.
از سویی دیگر، حضور فیزیکی در بانک میتواند.اعتماد را بیشتر کند. تصور کنید با مشکلی روبرو شدید و معاملهای انجام نشده است یا وجهی به حسابتان واریز نشده است. مسلما مراجعه به بانک.میتواند یکی از راهحلهای آن باشد. بانکداری نوین Phygital ترکیبی از بانکداری فیزیکی و دیجیتال است.که امکانات پیشرفتهای را در این زمینه در اختیارتان قرار میدهد.
خدمات مالی و فناوری بلاک چین
فناوری بلاک چین اگرچه نوآوری تازهای نیست، اما استفاده از آن در سیستم بانکداری گستردهتری مورد استقبال قرار گرفت. بلاک چین توانست به خوبی بر فرایندهای تایید تراکنشها، مدیریت پول و بهینه سازی هزینهها تاثیر مثبتی بگذارد. این فناوری در شرکتهای فین تک باعث اعتماد مشتریان شده است. در واقع بخش زیادی از تحولات سیستم بانکداری نوین را در سال ۲۰۲۱ در فناوری بلاک چین میبینید.
توکن سازی از طریق فناوری بلاک چین به شرکتها کمک کرد.تا به جای استفاده از پول، از ارزهای جهانی استفاده کند. در حال حاضر دو کشور چین و آمریکا، بلاک چین را برای عملیاتهای کاربردی استفاده میکنند.
بانکداری در قالب سرویس BAAS
با این نوع بانکداری، کسب و کارها این امکان را دارند که مدلهای.خود را با سرویسهای.خاص بانکداری، پیاده سازی کنند. مثلا پرداختها را با مدلهای کسب و کار خود طوری هماهنگ کنند.که تجربه خوبی برای کاربر به دنبال داشته باشد.
در واقع این نوع بانکداری، خدمات مالی را به طور کامل از طریق وب ارائه میدهد. همین عامل باعث شده تا بانکها در عصر تحول دیجیتال همچنان باقی بمانند.و به کارشان ادامه داده و نیاز کاربران دیجیتال را برآورده کنند.
به بیانی سادهتر، میتوان گفت همه بانکها برای پشتیبانی.از فعالیتهایی همچون ذخیره پول، پردازشهای مربوط به پرداخت و حواله و … نیاز به یکسری زیرساخت و بستر دارند. در عصر جدید، این ایده را به صورت محصولی.ارائه دادند که آن را بانکداری در قالب سرویس یا همان BAAS مینامند. این ایده شرکتهای فین تک.به سازمانهای شخص ثالث این امکان را میدهند.که از طریق API با سیستم بانک ارتباط برقرار کنند و خدمات خود را با تنظیم یکسری زیرساخت بانکی ارائه دهند.
ضرورت وجود هوش مصنوعی برای سازمانها
هرچه که جلوتر میرویم، یادگیری و نیاز به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، غیر قابل توقف میشود. بر این اساس، پیش بینی میشود.تکنولوژی هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ تا ۲۲ درصد هزینههای عملیاتی.سازمانهای فین تک را کاهش دهد.
به کمک هوش مصنوعی میتوان کلاهبرداریها.و تهدیدات مالی را نیز شناسایی کرد.و تا حد زیادی کلاهبرداریهای اینترنتی را کاهش داد. با این تکنولوژی میتوان تجربه خوبی برای کاربر به وجود آورد.که تعامل بین او و سازمان به خوبی و به راحتی برقرار شود. به طور کلی لزوم وجود هوش مصنوعی.در سازمانها باعث پیشگیری از کلاهبرداری، مدیریت ریسک، خدمات مشتری و .. شده است.
این درحالی است که برخی سازمانها.و بانکهای سنتی.همچنان به روال قدیمی خود ادامه میدهند. در حالی که میتوانند به سمت سازمانهای فین تک بیایند.
سیستمهای امنیتی بیومتریک در شرکتهای پیشرفته
در حال حاضر مردم میتوانند کارهای بانکداری از راه دور خود را از طریق هر دستگاه دارای اینترنت انجام دهد. با وجود کلاهبرداریهای اینترنتی، شرکتهای فین تک به سیستمهای امنیتی بیومتریک اعتماد کردند. درنتیجه راهکارهای بدون نیاز به تماس ارائه دادند. همین راهکارها در کنار سایر فناوریها توانست.از کلاهبرداریهای اینترنتی تا حد زیادی جلوگیری کند.
بخش پایانی در سال ۲۰۲۱: پذیرش اختلالات
تکنولوژی و سیستم بانکداری جدا از تمام جنبههای مثبتی که پیش رو داشته،.باعث در هم ریختن.سازمانها و قوانین و فضای رقابتی موسسات و بازارهای مالی و … شده است. به دنبال چالشهایی که به.وجود آمده است، شرکتها بایستی بر اساس آن روند خود را تغییر دهند.تا بتوانند در این زمینه موفق شوند. ترکیب هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، یادگیری ماشین و بانکداری نوین، از جمله مهمترین نقش.در سیستم بانکداری نوین داشته است.
منبع: kelltontech