محرک های روانی و روانشناختی افزایش فروش
در بلاگ “۲۰ محرک روانشناختی برای افزایش فروش” ۱۰ محرک روانشناختی افزایش فروش را بررسی کردیم؛ در این بلاگ ۱۰ محرک روانی دیگر را برای افزایش فروش بررسی میکنیم.
با استفاده از این ۲۰ محرک روانی بهراحتی فروش خود را افزایش دهید.
-
افزایش باورپذیری با آمار و ارقام
۸۰ درصد کاربران از کیفیت محصول بسیار راضی، ۱۵ درصد تقریبا راضی و … .
یکی از مراحل خرید و فروش آنلاین جلب اعتماد مشتریان است. برای جلب اعتماد کاربران آمار و ارقامی را منتشر کنید که کیفیت خدمات و محصولات شما و رضایت سایر مشتریان را نشان میدهد.
برای مثال آماری از قبیل درصد رضایت کاربران از پشتیبانی محصول، کیفیت محصولات و … اطلاعات مفیدی هستند که سبب افزایش باورپذیری تبلیغات شما و افزایش فروش میشوند.
نکته مهم در ارائه این آمار واقعی بودن آمار است؛ برای مثال ارائه آماری مانند “۱۰۰ درصد کاربران از کیفیت محصولات راضی بوده اند” باورپذیری کمتری دارند و مخاطبان هوشیار متوجه میشوند که همیشه یک مشتری ناراضی وجود دارد و این آمار دروغ است!
-
هرم مازلو؛ نیازها محرک روانی افزایش فروش
از هرم مازلو کمک بگیرید.
براساس هرم مازلو؛ نیاز انسان ها به عشق و اعتماد به نفس(خاص و مهم و ارزشمند بودن) سبب جهت دهی به تصمیمات آنها میشوند.
سعی کنید تجربه خرید خوبی را به مشتریان خود بدهید. همهی افراد دوست دارند موارد جدید، خاص و منحصر به فرد را امتحان کنند و این محرک روانی و روانشناختی به راحتی فروش شما را افزایش میدهد.
فرض کنید مشتریان شما بتوانند بسته بندی محصول خود را کاملا شخصی سازی شده طراحی یا انتخاب کنند! بله! این روش به راحتی فروش شما را افزایش میدهد.
همه دوست دارند تجربه های خاص و منحصر به فرد داشته باشند بنابریان اگر شما حس خاص بودن و ارزشمند بودن به افراد بدهید به راحتی فروش خود را افزایش داده اید زیرا یکی از نیازهای پایهای مشتریان خود را برطرف کردهاید.
-
رهبر باشید
در حوزه کاری خود جزء بهترین ها باشید
همه ما سعی میکنیم بهترین هارو پیدا و دنبالشون کنیم؛ بهترین پزشک، بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات، بهترین فروشگاه، بهترین کارآفرین و … .
بهترین ها را معمولا با پرسیدن نظر بقیه افراد پیدا میکنیم و فردی که بیشترین دنبال کننده را داشته باشد از نظر ما بهترین است!
سعی کنید در حوزه کاری خود بهترین باشید و یا حداقل تاثیرگذار باشید و حرفی برای گفتن داشته باشید.
برای اینکار باید به افراد نشان دهید که از نظر افراد دیگر مهم و تاثیرگذار هستید.
با افراد تاثیرگذار و همراهان تجاری خود مصاحبه کنید و با انتشار نظرات آنها به افراد نشان دهید که ارزشمند هستید. در رویدادها و برنامه هایی که بزرگان حوزه های مختلف حضور دارند شرکت کنید و از اعتبار آنها برای افزایش اعتبار خود استفاده کنید.
-
روانشناسی رنگ ها؛ رنگها محرک های روانی افزایش فروش
آیا میدانید رنگ ها نسبت به کلمات محرک های روانی قوی تری هستند؟!
رنگ قرمز با انرژی و اشتیاق، نارنجی با سرگرمی، مثبت بودن و سلامتی، زرد با خوش بینی و شادی و آبی با اعتماد به نفس و اعتماد همراه است.
رنگها قدرت تاثیرگذاری زیادی در انتقال پیام دارند و مغز اطلاعات بصری را ۶۰۰۰۰برابر سریعتر از متن پردازش میکند.
روانشناسی رنگ راهی عالی برای هدایت انتخاب های مشتریان شما است تا بتوانید فروش بیشتری داشته باشید.
-
اهرم احساس
درد از لذت قدرتمند تر است!
برای افزایش فروش به نیازهایی اشاره کنید که محصول یا خدمت شما پاسخگو آنها است.
مشکلاتی که کسبوکار شما میتواند راه حل آن باشد اما در این کار زیاده روی نکنید زیرا غیرواقعی جلوه میکند.
-
مزیت رقابتی
به چه درد من میخوره؟!
شرکت ها تمایل دارند ویژگی های محصول خود را تبلیغ کنند اما این ویژگی ها فاقد ارتباط عاطفی و کاملا منطقی هستند. مردم به مشکلات خود و راه حل آنها اهمیت میدهند.
بنابراین بهجای معرفی محصولات به مشتریان خود نشان دهید چرا این محصولات مفید هستند؟
فروش مزایا به مردم کمک میکند درک کنند که چگونه این محصول زندگی آنها را بهبود میبخشد.
-
فرمول PAS
Problem, agitate, solution
این فرمول مانند داستان سرایی است. شما با شناسایی مشکل شروع میکنید و سپس از دغدغههای مشتریان استفاده میکنید و داستان را ادامه میدهید تا آنها را تحریک کنید و تنش کافی ایجاد کنید؛ در نهایت راه حل خود را ارائه میدهید.
۱۸. هیجان
اطلاعات ناقص و گمشده؛ محرک روانی افزایش فروش
درست مانند پیش نمایش قسمت بعدی که در انتهای اپیزودی که در Netflix تماشا کرده اید میبینید، برای مشتریان خود هیجان ایجاد کنید.
ظبق بررسیها مردم بیشتر اطلاعات ناقص را بیشتر از اطلاعات کامل به خاطر می آورند زیرا مغز آنها بهطور غریزی به دنبال نیمه پنهان اطلاعات میگردد.
اطلاعات شما فقط باید حس کنجکاوی آنها را برانگیزد تا آنها را در مورد آن فکر کنند.
تیزر؟ وبینار؟ شمارش معکوس؟ ایمیل های بازاریابی؟ …
راه حل مناسب خود را پیدا کنید و مطمئن شوید به انداره کافی ذهن مخاطبان خود را تحریک کرده اید.
-
ساده، سریع و موثر
ذهن انسان ها پیچیدگی را دوست ندارد
از نظر روانشناختی ، ذهن انسان بیش از پیچیدگی به سمت سادگی متمایل است، به همین دلیل افراد تمایل دارند از موقعیت های پیچیده و نامشخص اجتناب کنند. طبق نظریه سادگی (ST) ، “علاقه” در “شرایط ساده” ایجاد می شود. این نظریه می تواند به خوبی در فروش و بازاریابی استفاده شود. چه در مورد محصول و چه در مورد تجربه برند، مشتریان به دنبال تجربه های مینیمالیستی هستند.
برای مثال عبارتی مانند “راهی ساده تر برای فروش” و “کار کمتر” از این روش استفاده میکنند.
-
تقابل
حس جبران!
انسانها دوست ندارند احساس کنند که به کسی بدهکار هستند – بنابراین این کار را نخواهند کرد! اگر چیزی به آنها بدهید، برای تشکر در ازای آن کاری انجام میدهند. بنابراین با ارائه ابزارها، منابع، نمونه ها یا هدایای رایگان به مشتریان بالقوه خود، میتوانید به راحتی فروش خود را افزایش دهید.
نتیجهگیری
همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، مغز انسان بسیار پیچیده است و همواره درحال بررسی و تصمیم گیری است. مغز انسان برای اولویت دهی به فعالیت ها و تسریع در تصمیم گیری از نشانه ها و محرکهای روانشناختی و روانی کمک میگیرد بنابراین با برنامه ریزی و استفاده از این محرک های روانی به راحتی میتوانید تصمیمات افراد را جهت داده و فروش خود را افزایش دهید.