تجارت الکترونیک در دنیای امروز

امروزه درصد بالایی از فعالیت‌های تجاری اعم از خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات، از طریق شبکه‌های کامپیوتری و اینترنت صورت می‌پذیرد. همان طور که می‌دانیم، بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند محصولات متنوع‌تری را با زحمت و صرف زمان کم‌تری خریداری نمایند. علاوه بر این، رشد و ظهور شرکت‌های جدید و افزایش رقبای تجاری هر شرکت، تاثیر زیادی بر روی فضای رقابتی بین کسب و کارها و گسترش استفاده از فضای اینترنت برای تبلیغ و فروش محصولات گذاشته است.

 طبق آمار‌ها، امروزه خریداران ۳۶ درصد از بودجه خود را به صورت آنلاین مصرف می‌کنند اما همچنان چالش اصلی در بازار تجارت الکترونیک، پیدا کردن بازار هدف صحیحی است که گسترده و قابل دسترسی باشد.

پیش از این، در وبلاگ زیبال به صورت مفصل در خصوص این پدیده همه گیر صحبت کردیم و روند آن را طی سال‌های گذشته مورد نقد و بررسی قرار دادیم. همچنین جایگاه تجارت الکترونیک در ایران را بررسی نموده و از ابعاد گوناگون به آن پرداخته‌ایم. در این مطلب قصد داریم ۱۰ کشور پیشگام در زمینه تجارت الکترونیک را معرفی کنیم. از این بین، در چهار کشور چین، برزیل و روسیه، علی رغم پتانسیل بالای این کشورها چالش‌هایی افزون بر دیگر کشور‌ها مشاهده شده است.

۱-چین:

     حجم کل فروش اینترنتی در چین در سال ۲۰۱۷، ۶۷۲ میلیارد دلار بوده که این رقم نسبت به سال‌های بعد از ۲۰۱۳، ۳۵ درصد (که بیش از دو برابر رشد سایر کشورهای این لیست می‌باشد) رشد داشته است. این ارقام در حالی اهمیت که خود را بیشتر نشان می‌دهند که بدانیم در همین سال، سهم تجارت الکترونیک از کل حجم خرده فروشی ۱۰٫۱ درصد بوده است.

    بیشترین سهم از بازار تجارت الکترونیک در کشور چین در این سال، متعلق به سایت “Alibaba ” بوده و جالب است بدانید که ۳۶ درصد از جمعیت چین از این پلتفورم کارآمد استفاده می‌کنند.

    با اینکه کشور چین پتانسیل بالایی برای گسترش و تبدیل شدن به تنها قدرت برتر تجارت الکترونیک را دارد؛ اما این امر چندان هم ساده به نظر نمی‌رسد. تجارت دریایی در چین قوانین گسترده‌ای دارد. این امر سبب می‌شود تا کشتی‌ها هنگام ورود و خروج مدت زیادی در بنادر متوقف شوند و محموله‌ها با تاخیر وارد گمرک و یا از آن خارج گردند.

۲-ایالات متحده آمریکا:

    ۷/۵ درصد از کل حجم خرده فروشی در آمریکا متعلق به تجارت الکترونیک بوده است که معادل ۳۴۰ میلیارد دلار می‌باشد. این رقم نسبت به سال قبل ۱۵/۷ درصد رشد داشته است. با توجه به این رشد، انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۱۸ به ۱۰ درصد برسد. یکی از دلایل این رشد بالا بودن آستانه مالیاتی است که سبب کاهش احتمال پرداخت مالیات اضافی توسط مشتریان می‌شود. ۶۷ درصد از مردم آمریکا تمایل دارند تا مبادلات خود را از طریق پلتفورم اینترنتی انجام دهند. بزرگترین فعالان  این عرصه در آمریکا سایت‌های “Amazon” ،”eBay” و “Walmart” می‌باشند.

   شکاف بزرگی که بین آمریکا و چین و سایر کشورهای دیگر لیست وجود دارد، باعث می‌شود تا این دو کشور، به دو قدرت بزرگ در  بازار تجارت الکترونیک جهانی تبدیل شوند.

بازار تجارت الکترونیک آمریکا

۳- بریتانیا:

    در سال ۲۰۱۷ انگلستان و بقیه کشورهای بریتانیا ۸۲ میلیارد دلار فروش اینترنتی داشته اند که نشان دهنده نرخ رشد ۱۶٫۵ درصدی می‌باشد. بیشترین سهم  از این امر متعلق به سایت “Amazon” بوده است. ۸۱ درصد از مصرف کنندگان بریتانیایی از طریق اینترنت مبادلات خود را انجام می‌دهند.

    با اینکه بریتانیا در جایگاه سوم این لیست قرار دارد ولی سهم تجارت الکترونیک از کل حجم خرده فروشی در این کشور ۱۳ درصد بوده است که نسبت به سایر کشورهای این لیست رقم قابل توجهی است. برای توضیح این مسئله می‌توان به دلایلی از جمله گسترده بودن جغرافیایی این کشور، روش‌های صحیح و سادگی تجارت دریایی در این کشور و تمایل مصرف کنندگان بریتانیایی، به استفاده از محصولات دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا اشاره کرد.

محبوب‌ترین دسته بندی‌ها در بازار تجارت الکترونیک بریتانیا، صنعت مد، کالاهای ورزشی و خدمات مسافرتی می‌باشند.

۴- ژاپن:

    حجم مبادلات تجارت الکترونیک در ژاپن در سال ۲۰۱۷ ،۷۹ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال‌های قبل ۱۶ درصد رشد داشته است. سهم زیادی از این رشد مربوط به فعالیت شرکت خدماتی” Rakuten” است که دایره خدماتی گسترده‌ای دارد. این وبسایت نه تنها در کشور ژاپن، بلکه در کشورهای دیگری از جمله آمریکا، انگلستان، کانادا و اسپانیا نیز مشتریان خاص خود را دارد. این امر سبب می‌گردد تا همواره فعالیت‌های برون مرزی و درون مرزی گسترده‌ای داشته باشد. “Rakuten” بزرگترین نو آور تجارت الکترونیک در جهان است. دلیل رشد بازار تجارت الکترونیک در ژاپن، گرایش ۷۰ درصد از جمعیت این کشوربه مبادلات اینترنتی است.

    در سال‌های جدید تقاضای شرکت‌هایی همچون “Etsy ” و شرکت‌های کوچک و کسب و کارهای خانگی در ژاپن افزایش داشته است. این امر سبب شده تا ۵٫۴ درصد از کل مبادلات کشور ژاپن مربوط به تجارت الکترونیک باشد.

اقتصاد ژاپن

۵- آلمان:

    با حجم مبادلات اینترنتی ۷۳ میلیارد دلار و ۲۲٫۱ درصد رشد در این زمینه سهم تجارت الکترونیک از کل مبادلات در کشور آلمان در سال ۲۰۱۷ ، ۸٫۴درصد بوده است. این رقم پس از بریتانیا، بالاترین رقم در اروپا است. عمده این فعالیت متعلق به سایت “Amazon” بوده و در جایگاه دوم و سوم،”ebay” و “Otto” قرار گرفته‌اند. ۶۷/۶ درصد از جمعیت آلمان علاقه مند به بهره بردن از تجارت الکترونیک هستند.

   محبوب‌ترین صنعت پیشتاز این عرصه در آلمان، صنعت مد است که توسط صنایع الکترونیکی دنبال می‌شود.

۶-فرانسه:

    حجم کل مبادلات اینترنتی در این کشور ۴۳ میلیارد دلار می‌باشد که نشان دهنده رشدی ۱۲٫۱ درصدی است. سهم آن از کل مبالات فرانسه ۵٫۱ درصد می‌باشد. در سال ۲۰۱۷ هر فرانسوی به طور متوسط حداقل یک مبادله اینترنتی انجام داده است. فعال‌ترین شرکت‌ها در این زمینه “odigeo”( بزرگترین شرکت خدمات مسافرتی اروپا ) و “Amazon” می‌باشند. صنایع محبوبی که توسط ۶۶ درصد از جمعیت فرانسه، در این پلتفورم مبادله می‌شوند، شامل صنایع مد، محصولات فرهنگی و محصولات بهداشتی و زیبایی هستند.

۷- کره جنوبی:

    در سال ۲۰۱۷ در این کشور مجموعا ۳۷ میلیارد دلار مبادله اینترنتی وجود داشته که حاکی از رشدی ۱۳ درصدی نسبت به سال قبل است. بیشترین فعالیت در این سال برای “Couping” ثبت شده که شرکتی کره‌ای با فعالیتی مشابه سایت بین المللی”Amazon” است.

 با توجه به سرعت بالای اینترنت (کشور کره جنوبی دارای پر سرعت‌ترین اینترنت بی سیم جهان می‌باشد) و دسترسی بالا به آن در این کشور؛ سهم مبادلات اینترنتی در بازار تجارت الکترونیک، از کل مبادلات این کشور چیزی حدود ۹/۸درصد است.

۸- کانادا:

      ۳۰ میلیارد دلار از مبادلات کانادا در سال جاری، متعلق به مبادلات اینترنتی بوده که معادل ۵٫۷ درصد از کل مبادلات می‌باشد و نرخ رشدی معادل ۱۱٫۴ درصد داشته است.

     رشد بازار B2C در کانادا بیشتر از کشورهای دیگر بوده و مردم کانادا حتی با وجود سهم مالیاتی اضافه‌ای که مصرف کننده باید برای استفاده از کالاهای خارجی بپردازد، تمایل زیادی برای خرید‌های برون مرزی دارند. بیش‌ترین فعالیت‌های ثبت شده در این زمینه نیز به ترتیب متعلق به “Amazon”، “Costco” و “Wallmart” می‌باشند.

۹-روسیه:

    کل حجم بازار تجارت الکترونیک در روسیه ۲۰ میلیارد دلار و سهم آن از کل مبادلات روسیه ۲٫۲ درصد می‌باشد. علی رغم رشد ۱۶ درصدی که به دلیل فعالیت شرکت‌هایی نظیر ”ulmart” و ”citilink” ایجاد شده است، رقم کمی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه  ۵۹ درصد از جمعیت این کشور به اینترنت دسترسی دارند، به دلیل عدم اطمینان افراد به پرداخت‌های اینترنتی تجارت الکترونیک سهم بالایی در مبادلات ندارد. علاوه بر این و با در نظر گرفتن  گسترده بودن مساحت این کشور، تحویل محموله‌ها همواره به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها موجود در روسیه محسوب می‌شود.

۱۰-برزیل:

     سهم مبادلات اینترنتی تنها کشور آمریکای لاتین حاضر در این لیست ۲٫۸ درصد است که معادل ۱۹ میلیارد دلار می‌باشد. با توجه به تغییرات مصرفی در کشور برزیل در سال‌های اخیر، انتظار می‌رود که شاهد رشد ۲۲ درصدی بازار تجارت الکترونیک در این سرزمین قهوه باشیم.

اما آن چه تاثیر منفی بر روی بازار تجارت الکترونیک این کشور می‌گذارد، ضعف زیرساخت‌های آن است. چرا که همانند روسیه، تحویل مرسولات، مسئولان برزیلی را با چالش‌های جدی روبرو کرده است. این مشکل در سال جدید میلادی با ایجاد شرکت‌های تخصصی ارسال و تحویل محموله‌ها تا حدی رفع خواهد شد. در حال حاضر شرکت‌های محلی همچون “marcadolibre” و “B2W” تنها پیشتازان عرصه حمل و نقل در برزیل محسوب می‌شوند.

لطفا زیبال را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: