دانستنی های آینده فروشگاه های اینترنتی
فروشگاه های اینترتی در آینده به چه سمتی میروند؟ امروزه راه اندازی یک کسبوکار جدید حتی با سرمایهی کم نیز با استفاده از فروشگاه های اینترنتی امکانپذیر شده است و مصرفکنندهها نیز ترجیح میدهند خریدهای خود را آنلاین انجام دهند.
پیشبینی میشود تا سال ۲۰۴۰ تقریبا ۹۵% خریدها کاملا آنلاین انجام شوند؛ بهاینترتیب فرصتهای زیادی برای کارآفرینان فراهم شده است تا با استفاده از فروشگاه های آنلاین کسبوکارهای خود را راه اندازی کنند.
شاید جالب باشد بدانید؛ در سال ۲۰۱۹ فروشگاه های اینترنتی تقریبا ۳.۵ تریلیون دلار پول درحال گردش ایجاد کردند و این عدد تا سال ۲۰۲۲ به ۵.۴ تریلیون دلار افزایش پیدا کرد.
فروشگاه های اینترنتی در آینده چه شکلی می شوند؟
فروشگاه های اینترنتی با گذشت زمان و رشد روز افزون، هر روز برای جذب مشتریان بیشتر با یکدیگر رقابت میکنند و امکانات و خدمات جذابتری را ارائه میدهند تا بتوانند وفاداری مشتریان را افزایش دهند؛ یا راههای پرداختی با امنیت بالاتری ارائه میدهند تا مشتریان بیشتری از محصولات آنها استفاده کنند. مثلا پیشبینی میشود با توجه به نقش مهمی که بلاکچین در تضمین امنیت و شفافیت تراکنشها دارد، در آینده بیشتر فروشگاههای اینترنتی از این فناوری، برای انجام تراکنشها حمایت کنند.
شخصی سازی و جذب مشتری
فروشگاه های اینترنتی برخلاف فروشگاه های آفلاین و حضوری، برای معرفی محصولات و خدمات خود از انسانها استفاده نمیکنند؛ بنابراین فروشندهای وجود ندارد تا براساس علایق و سلیقه افراد بهترین کالا را به آنها پیشنهاد دهد.
به همین علت فروشگاههای اینترنتی برای بهبود این ضعف و تقلید شرایط فروش حضوری، خدماتی را در راستای شخصی سازی کردن کالاهای نشان داده در سایت و پیشنهادات بهتر ارائه میدهند.
فروشگاههای اینترنتی با استفاده از سوابق جستجوی کاربران در سایت، سوابق خرید، نحوهی تعامل با سایت و … نتایج نشان داده شده به کاربر را شخصی سازی میکنند و به هر فرد کالاهای موردنیاز و موردعلاقه او را نشان میدهند.
طبق بررسیهای انجام شده ایمیلهای شخصی سازی شده نسبت به ایمیلهای ساده ۶ برابر نرخ تعامل بالاتری دارند و ۵۷% کاربران اگر نتایج جستجو سایت برای آنها شخصی سازی شود حاضرند اطلاعات شخصی خود را نیز در سایت ثبت کنند.
تاثیر هوش مصنوعی و دستیاران آنلاین بر آینده فروشگاه های اینترنتی!
برای ارتباط بیشتر و بهتر با مشتریان رباتهایی طراحی شدهاند که با جمع آوری اطلاعات کاربر، به کاربران در خرید کالای مناسب آنها کمک میکنند. این رباتها میتوانند سوالات کاربران در رابطه با محصولات را جواب دهند و علاوه بر این در صورت وجود مشکل شکایات کاربران را نیز ثبت و بررسی کنند.
این رباتها بر اساس هوش مصنوعی و الگوریتمهای یادگیری ماشین طراحی میشوند و میتوانند با گوش دادن به مکالمات کاربران، خود را بهبود ببخشند.
طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۷، ۳۴% کاربران به راحتی با این رباتها ارتباط برقرار کرده و پاسخ تمامی سوالات خود را گرفتهاند و برخی گزارشها حاکی از آن است که حدود ۸۰% کسبوکارها تا سال ۲۰۲۱ از رباتهای چت آنلاین برای کسبوکار استفاده میکردند البته تهیه گزارش آماری کاملا دقیق، از میزان مورد استفاده قرار گرفتن هوش مصنوعی تقریبا غیر ممکن است زیرا با پیشرفت تکنولوژی این عدد میتواند هر روز متفاوت باشد.
تمرکز بر محیط زیست
در سالهای اخیر توجه به محیط زیست و تولید محصولاتی سازگار با محیط زیست بیشتر شده است. پیشبینی میشود این مساله در آیندهای نزدیک به یک عامل مهم در خرید و فروش و تولید محصولات تبدیل شود. با آگاه شدن مشتریان به تاثیری که میتوانند بر محیط زیست داشته باشند، توجه به محصولاتی سازگار با محیط زیست بیشتر میشود و به دنبال آن فروشگاههای آنلاین با ارائه محصولاتی تجدید پذیر و کاهش ضایعات بستهبندی این نیاز را پاسخ خواهند داد.
فروشگاه های اینترنتی B2B
بسیاری از افراد با شنیدن اسم فروشگاه های اینترنتی تصور میکنند با کسبوکاری B2C روبرو هستند؛ اما فروشگاههای اینترنتی فقط برای کسبوکارهای B2C نیست و طبق بررسیهای انجام شده بسیاری از کسبوکارهای B2B نیز از فروشگاههای اینترنتی برای رشد کسبوکار خود استفاده میکنند و درآمد حاصل از این کسبوکارها تا سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان تا ۶.۶ تریلیون دلار افزایش یافت.
نظرسنجی انجام شده بین ۵۰۰ کسب و کار B2B نشان میدهد که مشتریان ۸۰% این شرکتها، سفارشها و پرداختهای خود را از طریق وبسایت انجام میدهند درنتیجه میتوان تصور کرد که کسبوکارهای B2B نیز نقش مهمی در آینده فروشگاههای اینترنتی دارند.
تجسم محصول
“این محصول همان محصول موردنیاز من است؟”، “این محصول کیفیت لازم را دارد؟” و … .
تقریبا همهی مشتریان قبل از خرید محصولات این سوالها و چیزهایی مشابه را از خود میپرسند و مطالعه توضیحات نوشته شده راجع به محصول و تصاویر سایت، معمولا مشتریان را راضی نمیکند.
برخی از نمونههای تکنولوژی واقیعت افزوده همه روزه در زندگی روزمره مورد استفاده قرار میگیرند، اما به طور گسترده در آینده فروشگاه های اینترنتی فناوریهایی مانند: واقعیت مجازی، تصویربرداری سه بعدی، واقعیت افزوده و … امکانی را برای کاربران فراهم میکند که بتوانند با استفاده از لپ تاپ و یا تلفن همراه خود محصول را به طور کامل مشاهده، درنتیجه بررسی و خرید بهتری را تجربه کنند.
آمار و ارقام رشد و آینده فروشگاه های اینترنتی
فروشگاههای اینترنتی و فضای اینترنت مثل گردباد نیستند که قابل کنترل نباشند و در یک زمانی ظاهر شوند و بعد هم بروند؛ همهی ورودیها و خروجیها در فضای اینترنت قابل کنترل و بررسی هستند.
در ادامه بخشی از این آمارها را بررسی میکنیم. برای درک بهتر آمار در نظر داشته باشید که کل جمعیت جهان ۷.۹ میلیارد است و اینترنت ۴.۹ میلیارد کاربر دارد.
چرا مردم خرید اینترنتی و آنلاین را به خرید حضوری ترجیح میدهند؟
چکیده ای از آمار آینده فروشگاه های اینترنتی
- حداکثر در ۳۰ درصد از خریدهای اینترنتی، کالای خریداری شده بازگشت داده می شود.
- ۸۰ درصد خریداران قبل از خرید محصول، جزییات نوشته شده راجع به محصول را با دقت بررسی میکنند و با توجه به آن برای خرید محصول تصمیم میگیرند.
- اگر ظاهر و قالب سایت جذاب نباشد، ۳۸ درصد مشتریان سایت را ترک کرده و خرید نمیکنند.
- بیشتر از ¾ مشتریان دوست دارند خریدشان همان روز برایشان ارسال شود.
- در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۰ درصد از جستجوها با استفاده از تصویر و صدا انجام شدند و این آمار همچنان در حال افزایش است.
- ۶۰ درصد از خریدهای اینترنتی با استفاده از تلفن همراه هوشمند انجام میشوند و پیشبینی میشود این عدد همچنان رشد داشته باشد.
- تا ۵ سال آینده ۶۹ درصد از مشاغل B2B دیگر کاتولاگهای کاغذی تولید نمیکنند.
- ۵۶ درصد از مشتریان اگر به هزینه کالا هزینههای اضافی مانند مالیات یا پیک اضافه شود از خرید منصرف میشوند.
- اگر برای اتمام مراحل خرید از مشتریان بخواهید حساب کاربری بسازند، ۲۳ درصد مشتریان خرید را متوقف میکنند.
- ۸۰ درصد از مشتریان برای ارتباط با کسبوکارها، ایمیل را به عنوان راه ارتباطی انتخاب میکنند.
- تخفیف روی قیمت کالاها و حمل و نقل رایگان سبب افزایش خرید میشود.
- ۲۳ درصد از خریدهای آنلاین تحت تاثیر توصیه شبکههای اجتماعی هستند و این عدد با توجه به نوع محصول تا ۹۰ درصد میتواند متغیر باشد.
- ۷۵ درصد از کاربران اینستاگرام پس از مشاهده پستهای تبلیغاتی سایت محصول را چک میکنند.
- ۷۳ درصد از افرادی که از اینترنت استفاده میکنند از یوتیوب هم استفاده میکنند.
- ۹۵ درصد از کاربران برای کار کردن با یوتیوب از تلفن همراه هوشمند استفاده میکنند.
حالا میدانید!
این آمار بینش مهمی برای هدایت برنامههای بازاریابی فروشگاههای اینترنتی به شما میدهد. از آنها استفاده کنید و برنامه کاری خود را بهبود دهید.