تعریف کلاهبرداری اینترنتی

امروزه نفوذ گسترده اینترنت در جوامع مختلف باعث شده تا بسیاری از کارها با سرعت بیشتری انجام شود. اما هر چه که به کاربران دنیای مجازی افزوده شد، بستر برای کلاهبرداران و هکرها نیز فراهم شد تا با استفاده از شیوه‌های خلاقانه، جیب مردم را خالی کنند. این بود که مبحثی به نام کلاهبرداری اینترنتی آهسته آهسته شکل گرفت و افراد بسیاری گرفتار به روش‌های مختلف در دام مجرمان مجازی افتادند.

به دلیل گستردگی فضای سایبری و تفاوت دیدگاه کارشناسان این حوزه، امکان ارائه یک تعریف دقیق و جامع برای کلاهبرداری اینترنتی وجود ندارد. اما به صورت کلی می‌توان یک جرم در فضای آنلاین را به صورت زیر تعریف کرد:

هر عمل خلاف قانونی که توسط رایانه یا سایر ابزارهایی که به اینترنت متصل می‌شوند انجام شود به نحوی که به صورت مادی یا معنوی آسیبی را با مردم برساند، مصداق بارز جرم در فضای آنلاین است.

جرایم آنلاین به صورت کلی در دو دسته زیر قرار می‌گیرند:

    • جرایمی که به صورت مستقیم وابسته به رایانه و تلفن همراه هستند و معمولا در شبکه‌های رایانه‌ای و اینترنت رخ می‌دهند؛ دسترسی غیر مجاز به اطلاعات و فیشینگ جزو این دسته قرار می‌گیرند.
    • جرایمی که در فضای آنلاین اتفاق می‌افتند اما اثرات آن در دنیای واقعی نیز قابل مشاهده است. به عنوان مثال آزار جنسی، انتشار ويروس و استفاده غیر مجاز از اطلاعات سرقت شده، از جمله جرایمی است که روی زندگی روزمره افراد تاثیر منفی می‌گذارد.

چرا مقابله با کلاهبرداری اینترنتی مهم است؟

نگاهی به آمار نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸، کلاهبرداران اینترنتی مبلغی بیش از ۱.۵ تریلیون دلار به جیب زدند! این مبلغ حتی از بودجه برخی کشورها نیز بیشتر است. حال در نظر بگیرید که با افزایش روز افزون کاربران اینترنتی، این عدد سر به فلک خواهد کشید.

علاوه بر مسائل مالی، امنیت و آبروی بسیاری از افراد در معرض خطر کلاهبرداران اینترنتی است. یکی از مثال‌های رایج، سو استفاده هکرها از حساب‌‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف و انتشار عکس‌ها یا اطلاعات شخصی افراد است.

از آنجایی که امنیت فضای مجازی همواره مورد انتقاد متخصصان این حوزه قرار می‌گیرد، مبارزه با مصادیق مختلف کلاهبرداری اینترنتی باید در دستور کار نهاد های مسئول قرار بگیرید. البته خود مردم نیز نقش موثری در جلوگیری از وقوع جرم‌های اینترنتی دارند.

مطلب مرتبط: درگاه پرداخت مطمئن و تاثیر آن بر توسعه کسب و کار

چگونه از کلاهبردارن اینترنتی شکایت کنیم؟

مجرمان فضای مجازی، هر روز در حال یافتن راه‌های جدیدی برای کلاهبرداری از کاربران اینترنت هستند. پس این امکان وحود دارد که حتی با رعایت تمام نکات امنیتی، باز هم در دام آن‌ها بیافتید. اگر این اتفاق برای شما رخ داد، حتما در نظر داشته باشید که پیش از هر اقدامی، باید رمز عبور حساب کاربری‌تان یا رمز اول و دوم کارت خود را تغییر دهید.

پلیس فتا مسئولیت مستقیم رسیدگی به شکایات مردمی مرتبط با کلاهبرداری اینترنتی را بر عهده دارد.

چگونه به پلیس فتا شکایت کنیم؟

پیش از اینکه به صورت حضوری به پلیس فتا مراجعه کنید، باید در دادسرا جرایم رایانه‌ای تشکیل پرونده دهید. وظیفه این دادسرا رسیدگی به جرائمی است که در فضای سایبری رخ داده است. پس از مراجعه به دادسرا پرونده تشکیل می‌شود و روال قانونی رسیدگی شکایت به جریان می‌افتد. اینجاست که باید به یکی از مراکز پلیس فتا در شهر محل سکونت خود مراجعه کنید. معمولا جرم‌های اینترنتی به دو صورت اتفاق می‌افتند:

  • شاکی مجرم را بشناسد. در این وضعیت، قاضی وظیفه دارد تا شخص مظنون را برای دفاع به دادگاه احضار نماید.
  • مجرم پرونده نا شناس باشد. در چنین حالتی،‌ پلیس فتا وظیفه بررسی پرونده و یافتن متهم را دارد.

علاوه بر مراجعه حضوری، اگر جرمی و یا کلاهبرداری اینترنتی علیه شما در فضای آنلاین صورت گرفته، می‌توانید به سایت اینترنتی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) به نشانی www.cyberpolice.ir مراجعه و بخش ارتباطات مردمی را انتخاب کنید.

لطفا زیبال را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: