Primary Navigation

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

۵ نکته برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی چیست؟

به طور کلی به کسب درآمد از طریق اینترنت و هر فعالیت اینترنتی که منجر به درآمدزایی شود کسب و کار اینترنتی گفته می‌شود. بسیاری بر این باورند که راه اندازی چنین فرآیندی فقط با سرمایه گذاری زیاد امکان پذیر است و باید برای شروع هزینه‌های زیادی برای صرف طراحی و راه اندازی وب سایت و مارکتینگ و… شود و یا باید با تکیه بر دانش برنامه نویسی خود و با انجام کارهای فنی طاقت فرسا یک کسب و کار اینترنتی را راه اندازی نمود.

اما در واقع می‌توان با تمرکز بر چند نکته ساده و کارآمد، می‌توان یک خدمت پر فروش و پر طرفدار در بستر اینترنت راهی بازار کرد. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به ۵ تا از مهم‌ترین نکاتی صاحب هر کسب و کار اینترنتی باید آن‌ها را رعایت نماید.

  • انواع مدل‌های کسب و کار اینترنتی

به طور کلی انواع کسب و کار اینترنتی را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم بندی نمود:

  • فروش کالا
  • فروش خدمات
  • آموزش و فروش محتوا

حال که با حالت‌های کلی کسب و کارهای آنلاین آشنا شدیم، وقت آن است که ببینیم برای راه اندازی یک کسب و کار در بستر اینترنت باید چه مراحلی را طی کنیم:

  • حوزه فعالیت خود را مشخص کنید.

در ابتدا باید به بررسی در این حوزه پرداخت و متوجه نیاز بازار شد. اغلب افرادی که پا به این حوزه می‌گذارند، معمولا دچار این اشتباه می‌شوند چرا که ابتدا به یک محصول می‌اندیشند و سپس به بازارش فکر می‌کنند.
برای اینکه شانس خود را برای رسیدن به موفقیت بیشتر کنید، فکر کردن به بازار را در اولویت قرار دهید. برای این کار می‌توانید از این تکنیک بهره ببرید که گروهی از افراد را در نظر بگیرید که در حال جستجو برای یک محصول یا راه حلی برای رفع یک مشکل هستند، اما گزینه‌های چندانی پیدا نمی‌کنند. استفاده از اینترنت برای یافتن این جستجوها ساده است:

  •  تالارهای گفتگوی آنلاین را چک کنید و سوالاتی که کاربران در این تالارها پرسیده‌اند را مطالعه کنید.
  •  از کلید واژه‌هایی که در سوالات آن‌ها می‌بینید برای جستجوی محصولات یا راه حل‌های مورد نظر آن‌ها، در موتورهای جستجو بهره ببرید و سایت‌های رقیب را پیدا کنید.
  •  سعی کنید پتانسیل رقبا را در خصوص هر محصول یا راه حل مورد بررسی قرار دهید. به سایت آن‌ها مراجعه کنید و نکات کلیدی مثبت و منفی سایت، محصولات یا خدمات‌شان را یادداشت کنید. بعدا این نکات می‌توانند به شما یاد دهند که محصولات خود را حتی با وجود رقیبان، ساده‌تر و بهتر در این بازار عرضه کنید.

 

  • وبسایت خود را طراحی و راه‌اندازی کنید.

هنگامی که بازار و محصول خود را مشخص و فرآیند فروش‌تان را نهایی کردید، آماده‌ طراحی سایتی برای کسب و کار کوچک‌تان هستید. حتما به خاطر داشته باشید که سایت را ساده طراحی کنید. شما کمتر از ۵ ثانیه زمان دارید تا توجه کسی را جلب کنید، در غیر این صورت آن‌ها خواهند رفت و دیگر هرگز از سایت شما بازدید نمی‌کنند.

چند نکته‌ بسیار مهم که حتما باید به یاد داشته باشید

  1. یکی دو فونت ساده بر روی پس‌زمینه‌ سفید انتخاب کنید.
  2. منوی سایت را ساده طراحی کنید.
  3. از تصویر، صوت یا ویدئو فقط برای تقویت پیام‌تان استفاده کنید.
  4. به افراد پیشنهاد عضویت بدهید. به این ترتیب می‌توانید یک راه ارتباطی از آن‌ها (آدرس ایمیل یا شماره تماس) را جمع کنید.
  5. فرآیند خرید را ساده کنید. (بین انتخاب محصول و تائید پرداخت، حداکثر ۲ کلیک وجود داشته باشد)
  6. وب‌سایت شما، فروشگاه آنلاین شماست. پس آن را به شکلی که مشتری‌ پسند است طراحی نمایید.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک کسب و کار آنلاین روند فروش و پرداخت آن است. پس مهم است که از چه سرویسی در این زمینه استفاده می‌کنید. تمام صاحبان مشاغل بر این باورند که به علت حساسیت بالای حوزه پرداخت، حضور یک سرویس مطمئن در کنارشان می‌تواند خیال آن‌ها را از این بابت راحت کند.

پرداخت یار زیبال با ارائه دادن سرویس‌های نوین پرداختی اعم از درگاه پرداخت اینترنتی و سرویس‌ پرداخت در محل کسب و کارهای انلاین را در این زمینه همراهی می‌نماید. برای آشنایی بیشتر با پلتفرم جامع پرداختی زیبال و استفاده از خدمات ما، اینجا کلیک کنید.

بازدید سایت خود را از طریق موتورهای جست و جو افزایش دهید.

تبلیغات کلیکی ساده‌ترین راه جذب ترافیک به سمت یک سایت نوپا هستند. این تبلیغات دو فایده برای تبدیل این ترافیک به ترافیکی واقعی و ثمربخش به سمت سایت دارند.

  1.  تبلیغات کلیکی به سرعت در صفحات جستجو دیده می‌شوند
  2.  این نوع تبلیغات اجازه می‌دهند که تاثیر کلید واژه‌های مختلف بر روی جذب کاربران بیشتر و همچنین میزان هزینه و ورودی‌ها بابت هر کلیک را آزمایش کنید

سپس شما می‌توانید با آگاهی از بهترین کلید واژه‌ها و تولید محتوای موثرتر و ارائه محصولات و خدمات مناسب‌تر، نتیجه بهتری را هم در بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو و در نهایت در افزایش میزان فروش محصولات خود مشاهده کنید.

رقبای حوزه خود را رصد کنید.

بررسی رقبا یکی از مهم‌ترین کارهایی است که حتما قبل از شروع کسب و کار اینترنتی‌تان باید انجام دهید. برای این کار سایت‌هایی در صفحه اول گوگل که مربوط به حوزه کاری شما هستند را شناسایی و مورد بررسی قرار دهید. برای ارزیابی کانال‌های ورودی ترافیک سایت مورد نظر، می‌توانید از افزونه الکسا تولبار استفاده کنید.

از بازاریابی ایمیلی برای جذب مشتری استفاده کنید.

هر فرد مشتاقی که به سایت شما سر می‌زند، ممکن است روزی بخواهد باز هم از خدمات شما استفاده کند. اما احتمال اینکه در میان رقبای فراوان موجود در اینترنت دوباره به وبسایت شما بازگردد، بسیار پایین است. لذا همواره توصیه می‌شود مسیری را طراحی کنید تا فهرستی از بازدید کنندگان سایت خود تهیه کنید. تجربه ثابت کرده که هیچ ابزاری بهتر و ارزان‌تر از ایمیل برای پیگیری چنین افرادی وجود ندارد.

بازاریابی ایمیلی یکی از کم هرینه‌ترین و موثرترین روش‌های بازاریابی برای کسب و کارهای انلاین است. در ضمن این روش بازاریابی ۱۰۰ درصد قابل اندازگیری است و همچنین این تضمین وجود دارد که در صورتی که یک محتوا جذاب برای ایمیل‌های خود تولید کنید، یک رابطه پایدار با مشتریان خود خواهید داشت.

کلام آخر

امروزه با رشد و توسعه فناوری اطلاعات و فراگیر شدن اینترنت روز به روز به تعداد کسب و کارهای اینترنتی افزوده می‌شود. در نتیجه یکی از مسائل مهم برای باقی ماندن در این حوزه ایجاد مزیت‌های رقابتی در مقابل رقیبان خود است. مهم‌ترین بخش یک فروشگاه اینترنتی تجربه فروش ایست که در مشتری ایجاد می‌کنید.

ایجاد یک تجربه خوب از خرید موجب ترغیب مشتری به خریدهای بعدی و معرفی شما به آشنایان توسط مشتری می‌شود که آن را اصطلاحا بازاریابی دهان به دهان می‌نامند که از تاثیرگذارترین مدل‌های بازاریابی است.
زیبال با فهم ارزش تجربه خرید مشتری کوشیده است با ایجاد سرویس‌های پرداختی با قابلیت‌های کاربردی در کنار کسب و کار شما به ایجاد یک تجربه پرداختی ایمن و راحت برای مشتریان بپردازد و شما را در این عرصه رقابت شدید تجارت الکترونیک همیاری کند.

 

لطفا زیبال را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *