کسب و کار اینترنتی؛ آسان یا سخت

فرقی نمی‌کند در آمریکا، وسط سیلیکون ولی باشید یا در یک کشور فقیر آفریقایی زندگی کنید. بدون شک اینترنت می‌تواند به شما کمک کند تا بسیاری از کارها را به سریع‌ترین و راحت‌ترین حالت ممکن انجام دهید. اما اگر دنبال ماجراجویی بیشتری هستید، فضای آنلاین این قابلیت را دارد تا مسیری را در اختیار شما قرار دهد که با راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی ،‌ علاوه بر ارائه خدمات جذاب و خلاقانه به کاربران خود، یک مسیر درآمدی هم برای خود داشته باشید.

اما آیا ایجاد یک تجارت در بستر آنلاین کار آسانی است؟ قطعا خیر! چرا که هر مسیری سختی‌ها و مشکلات مربوط به خودش را دارد.

پس چطور باید با این چالش‌ها رو‌به‌رو شویم؟ از چه کسی باید کمک بگیریم؟ شاید شما هم با من موافق باشید که توصیه‌های یک مشاور با تجربه در مراحل مختلف یک بیزینس، می‌تواند بسیاری از گره‌های کور در مسیر حرکت و پیشرفت ما را باز کرده و باعث رشد روزافزونمان شود.

از طرفی اگر کورکورانه وارد دنیای کسب و کارهای اینترنتی شویم، ممکن است به علت عدم شناخت مشتریان و بازار هدف، سریع‌تر از آنچه ‌که فکرش را بکنید، از بازی کنار زده شوید. در نتیجه پیش از ایجاد یک کسب و کار اینترنتی، بهتر است تحقیقاتی در خصوص نیاز مشتریان انجام دهید و از تجربیات افراد خبره و با تجربه در این حوزه استفاده کنید.

در این مقاله قصد داریم ۱۰ نکته برتر که مشاوران کسب و کارهای آنلاین برای راه‌ اندازی یک تجارت اینترنتی به افراد می‌گویند را مطرح کنیم تا شما بتوانید شناخت بهتری در خصوص این حوزه داشته باشید.

 

  • ایده کسب و کار اینترنتی خود را بررسی کنید

پیش از آنکه کار خود را آغاز کنید، مطمئن شوید که ایده شما با نیاز بازار مطابقت دارد. هر چند این موضوع نمی‌تواند تضمین کند که کسب و کار شما صد در صد موفق خواهد بود اما ریسک شکست خوردن ایده را به حداقل می‌رساند. حال که از اهمیت این موضوع مطلع شدید، بهتر باید به نکانت زیر توجه کنید:

    1. صبر داشته باشید؛ چرا که در مسیر پیاده سازی ایده و بازاریابی آن قطعا با مشکلاتی رو به رو خواهید شد که اگر زود از کوره در بروید، قطعا به هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
    2. هیچ کس نمی‌تواند اثر منابع مالی در پیشرفت یک کسب و کار را انکار کند. بهتر است پیش از عملی کردن ایده، حتما برآورد هزینه درستی دز زمینه‌های فنی و مارکتینگ داشته باشید.
    3. سعی نکنید همه کارها را به تنهایی انجام دهید. در نظر داشته باشید که افراد بسیار در اطراف شما حضور دارند که می‌توانید از آن‌ها برای انجام برخی از کارها کمک بگیرید.
    4. پیش از اینکه ایده خود را اجرایی کنید، سعی کنید جلساتی با مشتریان احتمالی خود برگزار کنید. با این کار از نیاز آن‌ها از نزدیک رو به رو خواهید شد.
    5. بیزینس پلن را فراموش نکنید. بدون یک برنامه ریزی دقیق و عملی، هیچ موفقیتی قابل دسترسی نخواهد بود.
    6. حرفه‌ای عمل کنید. هر چه شناخت بهتری از بازار داشته باشید، بدون شک محصول نهاییتان با استقبال بیشتری مواجه خواهد شد. علاوه بر آن می‌توانید تصمیم‌های درست‌تری برای گسترش کسب و کار‌های اینترنتی خود بگیرید.
    7. از افراد حرفه‌ای استفاده کنید. همواره تلاش کنید تا کارهای خود را با بهترین کیفیت ممکن انجام دهید. اگر در زمینه‌ای تجربه ندارید، پس وقت آن است که کار را به دست کاردان بسپارید.
    8. با سرمایه گذاران ارتباط برفرار کنید. اگر به دنبال مشتریان بیشتری هستید، بدون شک نباید از تبلیغات غافل شوید. ارتباط با سرمایه‌ گذاران مختلف به شما کمک خواهد کرد تا با یک جذب سرمایه درست، سهم خود از بازار را افزایش دهید.
    9. شخصیت بیزینسی داشته باشید. از آنجایی که اعتماد در تجارت الکترونیک حرف اول را می‌زند، باید تلاش کنید تا ارتباط خود را با مشتریان حفظ کنید. حتما پس از ملاقات با مشتریان، کارت ویزیت و شماره تماس خود را در اختیارشان قرار دهید تا آن‌ها بتوانند به راحتی به شما دسترسی داشته باشند.

 

•رقیبتان را دوست داشته باشید

حتما با رقبای خود دیدار داشته باشید و خودتان را معرفی کنید. همچنین تلاش کنید تا رابطه خوبی را با آن‌‌ها داشته باشید. یک دوستی نزدیک شما را قادر می‌سازد تا در مواقعی که نیاز به کمک دارید، بتوانید روی کمک آن‌ها حساب نمایید.

شاید از نظر شما عجیب به نظر برسد اما مطمئنا با انجام چنین کاری، شما به یک شبکه از افراد پر نفوذ دسترسی پیدا خواهید کرد که در آینده قطعا می‌توانند قدم های مثبتی در راستای پیشبرد اهداف شما بردارند.

•بهانه نیاورید

هر چند راه اندازی کسب و کار اینترنتی از دید شما یه کار خیلی هیجان انگیز ( و البته خفن) است، اما قطعا یکی از ترسناک‌ترین تصمیماتی خواهد بود که شما در دوران زندگی خود می‌گیرید؛ چرا که اگر اشتباهی مرتکب شوید، باید هزینه سنگینی را برای آن پرداخت کنید.

شاید همین ترس موجب شده تا بسیاری از افراد بیخیال آمال و آرزو‌های خود شده و کار کارمندی و خسته کننده را ترجیح دهند. مطمئنا افرادی در زندگی خود موفق خواهند بود که با کاری خود ایمان داشته و در راستای اهداف خود تلاش می‌کنند.

پس هیچ گاه اجازه ندهید تا حرف افراد و انرژی‌های منفی اطراف شما را از انجام کاری که از آن لذت می‌برید، باز دارد. شاید صحبت با یک مشاور بتواند شما را برای تصمیم گیری در شرایط حساس آماده سازد.

•خودتان را بشناسانید

این روزها همه در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم. پس ابزارهای بسیاری در اختیار افراد قرار گرفته تا بتوانند با استفاده از آن‌ها، خودشان را معرفی کرده و شخصیت و تفکرات خود را در معرض مشاهده مشتریان احتمالی خود قرار دهند. اگر بتوانید اعتماد مشتریان خود را به دست آورید، همزمان تمایل آن‌ها را برای استفاده از محصول خود افزایش داده‌اید.

علاوه بر این، حضور شما در جمع‌های مرتبط با زمینه فعالیت کسب و کار اینترنتی‌تان، شانس دیدار با افراد جدیدی را به شما می‌دهد. هر چه افراد بیشتری با شما آشنا شوند، به همان مقدار مشتریان بیشتری محصول شما را خواهند شناخت.

•از تجربیات خود و دیگران استفاده کنید

وقتی تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی کوچک می‌گیرید، باید با خودتان کنار بیایید که این کار می‌تواند بخش اعظمی از زمان و انرژی شما را بگیرد. اما این بدان معنا نیست که شما مجبور باشید با یک دست، چندین هندوانه بلند کنید. کافیست مسئولیتی که بر عهده شماست یا حتی کاری که احساس می‌کنید عملکرد خوبی در آن دارید را به نحوه احسن انجام دهید.

شاید باورش در ابتدا آسان نباشد اما اگر این کار را انجام دهید، متوجه خواهید شد که مسیر موفقیت آسان‌تر از آن است که فکرش را می‌کردید. این هنر مدیریت شماست برای افزایش بازدهی خود و افرادی که با شما همکاری می‌کنند،‌برخی کارها مانند پشتیبانی مشتریان را برون سپاری (outsource) کنید.

•هزینه‌ها را کاهش دهید

اگر یادتان باشد، کمی بالاتر گفتم که سعی نکنید کورکورانه وارد بازار شوید. یکی از کارهایی که دید گسترده‌ای نسبت به کسب و کاری که می‌خواهید شروع کنید به شما می‌دهد،‌ برآورد هزینه است. با کمک دوستان یا آشنایی که سابقه فعالیت در بازارهای مختلف را دارند،‌ مشورت کنید و بودجه‌ای که برای پیشروی پروژه به آن نیاز دارید را تخمین بزنید.

حال وقت آن است که اولویت بندی هزینه را در دستور کار خود قرار دهید و هزینه‌هایی که می‌توان از آن‌ها صرف نظر کرد را از لیست خود خارج کنید. با انجام این کار، قادر خواهید بود تا قیمت‌‌های رقابتی‌تری را روی محصول خود لحاظ کرده و رضایت مشتریان را جلب کنید.

•یک تیم تشکیل دهید

منظور از تشکیل تیم، جمع کردن افرادی است که شما را در بخش‌های مختلف راه اندازی کسب و کار اینترنتی یاری می‌کنند. اما آیا فقط همین تعریف برای تیم کافیست؟

کارمندان نقشی اساسی در رسیدن تجارت شما به اهداف از پیش تعیین شده خواهند داشت. پس چه بهتر که افرادی که انتخاب می‌کنید علاوه بر استعداد و مهارت در انجام یک کار، ویژگی‌هایی از قبیل دقت، تعهد کاری و توانایی کار گروهی را داشته باشند؛ چرا که کوچک‌ترین نا هماهنگی در مراحل اولیه شروع یه تجارت الکترونیکی می‌تواند یک شکست بزرگ را در پی داشته باشد.

مشاوران کسب و کار همه بر این موضوع اجماع نظر دارند که یک محیط کار شاداب و دوستانه که افراد در آن درک متقابل خوبی از نیاز‌های یکدیگر دارند، یکی از ارکان موفقیت هر بیزینسی است.

•یاد بگیرید

هر چقدر هم که با تجربه و باهوش باشید، استفاده از تجربیات دیگران می‌تواند شما را در مسیر موفقیت کمک کند. حضور در جلسات منتورینگ و مشاوره با افرادی که چهار تا پیرهن بیشتر از شما پیاره کرده‌اند، می‌تواند باعث به وجود‌ آمدن ایده‌های جدید در ذهن شما شود. علاوه بر این نظرات مشاوران در خصوص کسب و کار شما، می‌تواند باعث گردد تا یک بیزینس قدرتمندتر و محصولی بهتر داشته باشید.

• به ندای درونتان گوش دهید

شما صاحب کسب و کار خودتان هستید و دوست داشته باشید یا نه، تمام موفقیت و یا شکست پروژه‌تان به پای شما نوشته خواهد شد. در مسیر این حرکت سخت، شاید بسیاری از افراد سعی در منحرف کردن شما از انجام این کار داشته باشند. اگر به ایده خود اعتقاد قلبی دارید، باید از حرف این افراد صرف نظر کنید؛ وگر نه به جای اینکه به عنوان یک فرد موفق شناخته شوید، لقب یک بازنده را یدک خواهید کشید.

استیو جابز در این خصوص جمله معروفی دارد

شجاع باشید. به دنبال رویا‌های خود بروید و به نوای درون خود گوش کنید. افرادی که شما را دیوانه خطاب می‌کنند، خوب می‌دانند که چه مسیری در پس ذهن شما ترسیم شده و در تلاشند تا حرکتتان را کند کنند. تنها چیزی که مهم است، هدف شماست.

•مشتریانتان رو شگفت زده کنید

بدون شک اگر مشتریان نباشند، هیچ کسب و کار اینترنتی نیز نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. برای اینکه بتوانید از مشتریان خود تقدیر کنید،‌ بهترین راه ارائه پیشنهادات و خدماتی است که آن‌ها را شگفت زده خواهد کرد.

این پیشنهادات می‌تواند شامل کوپن، کد تخفیف، باشگاه مشتریان برتر و … باشد. البته ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین کار برای تشکر از مشتریان و اثبات این موضوع که به آن‌ها اهمیت می‌دهید، ارسال پیامک و یا ایمیل به ایشان است؛ چرا که کلمات می‌توانند برای مدت زیادی در ذهن افراد جای بگیرند و باعث شوند که برند و محصول شما در تمام تصمیم گیری‌های آتی آن‌ها در اولویت بالاتری قرار بگیرد.

لطفا زیبال را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: