تکنیک های ساده بهینه سازی CTA سایت
همهی ما دوست داریم تعداد بازدید کنندههای سایت، مشتریان راغب به خرید و در نهایت فروش سایت خود را افزایش دهیم. اما این کار به راحتی گذاشتن یک دکمه در سایت با محتوای ” برای خرید این محصول کلیک کنید ” نیست! بهینه سازی CTA سایت یکی از مهم ترین مراحل طراحی سایت است.
بازاریابان و طراحان از استراتژیها و رویکردهای متفاوتی برای افزایش سرنخ و جذب مشتریان راغب به خرید از سایت استفاده میکنند که در ادامه چندتا از سریع ترین روشها را توضیح میدهیم.
بهینه سازی CTA سایت سبب افزایش فروش میشود؟
بله! برای افزایش فروش سایت و تبدیل بازدیدکننده های سایت به مشتری باید آنها را ترغیب کنید. برای مثال :
- بهینه سازی CTA سایت : کال تو اکشن ( CTA ) های سایت را در طراحی سایت بهبود دهید. بازدید کنندگان سایت باید با مشاهده کال تو اکشن های شما، به انجام عمل و فعالیت مدنظر شما ترغیب شوند.
- عناوین، مطالب و تصاویر سایت را بهبود دهید. از تصاویر و عناوین جذاب و شفاف استفاده کنید.
- پیشنهادات خود به کاربران را براساس چرخه خرید ایدهآل بهینه سازی کنید.
بهترین روش های بهینه سازی CTA سایت
۱ جایگاه کال تو اکشن ها بسیار مهم است.
برای اثربخشی و دیده شدن هرچه بیشتر و بهتر .و بهینه سازی CTA سایت باید مناسب ترین جایگاه سایت را پیدا کنید. برای این کار می توانید از هاتجر استفاده کنید. این ابزار صفحات سایت شما را بررسی می کند و شما می توانید بهترین مکان ها که مورد توجه بیشتر بازدیدکنندگان سایت است را پیدا کنید و کال تو اکشن های خود را در آن مکان قرار دهید.
طبق بررسی ها و آمار منتشر شده فقط ۵۰ درصد از بازدیدکنندگان وب سایت ها به کال تو اکشن هایی که در پایین صفحات سایت ها هستند توجه میکنند.
۲ متن روی CTA را شفاف بیان کنید.
هدف شما از قرار دادن CTA در سایت چیست؟ یا به عبارتی افراد با کلیک کردن بر روی CTA طراحی شده به چه صفحه ای هدایت می شوند.


۳ از تصاویر استفاده کنید.
CTAها را با استفاده از تصاویر بهینه سازی کنید. تصاویر بهتر از متن افراد را جذب می کنند.
۴ از رنگ های متناسب با رنگ های تعریف شده برای برند استفاده کنید.
برای انتخاب کردن رنگ مناسب از دیزاینرها و طراحان سایت خود کمک بگیرید آنها بهترین رنگ ها را که بیشترین توجه را جلب می کنند، متناسب با طراحی سایت، به شما پیشنهاد می دهند.


۵ مطمئن شوید CTA ها به صفحات مورد نظر شما متصل شده اند.
شاید براتون جالب باشد طبق بررسی های انجام شده سایت های بسیاری وجود دارند که در صفحات خود از کال تو اکشن های مناسب و طراحی شده استفاده میکنند اما متاسفانه فراموش میکنند کال تو اکشن را به صفحه موردنظر متصل کنند!
۶ CTA هر صفحه از وب سایت را متناسب با محتویات آن صفحه طراحی کنید.
مجبور نیستید در تمامی صفحات سایت از کال تو اکشن های یکسان، با سایز و متن و تصاویر یکسان استفاده کنید.
۷ در همه ی بلاگ پست ها از CTA استفاده کنید.
بلاگ پست های خود را به هم متصل کنید و اگر در پستی راجع به خدمت یا محصولی صحبت میکنید آن پست را به صفحه خرید آن محصول متصل کنید.
چگونه عناوین و تصاویر سایت خود را بهبود دهیم؟
۸ عناوین و محتویات سایت بر اساس CTA ای باشد که افراد به خاطر آن به سایت شما مراجعه کردهاند.
برای مثال اگر فردی با دیدن بنر ” یک ماه اشتراک رایگان کتابخانه ” به سایت شما مراجعه کرده باشد، اما به صفحه ای هدایت شود که برای دریافت اشتراک یک ماهه ملزم به پرداخت مبلغ عضویت باشد، قطعا اعتمادش به شما را از دست می دهد.
۹ هدف خود را شفاف بیان کنید.
از بیان های هوشمندانه که برای همه ی افراد قابل درک نیست پرهیز کنید.
۱۰ جایگاه درست تمامی المان ها را بدانید.
برای این کار میتوانید از طراحان UI/UX کمک بگیرید. برای مثال اگر شما مطلبی راجع به یکی از مشکلات اجتماعی نوشته اید و قصد دارید برای اعتبارسنجی از کاربران خود بخواهید پرسشنامه ای را پرکنند بهترین مکان برای قرار دادن این پرسشنامه در انتهای متن است؛ یعنی پس از اینکه افراد مطلب را مطالعه و به هدف شما از طراحی این پرسشنامه پی بردند.
۱۱ از طراحی پرسشنامه های طولانی پرهیز کنید.
کوتاه نوشتن پرسشنامه به معنای حذف کردن اطلاعات مهم نیست اما زیاد پرسیدن و جمع آوری اطلاعات بیش از حد زیاد علاوه بر اینکه تحلیل داده های جمع آوری شده را مشکل می کند، باعث می شود افراد تمایل نداشته باشند وقت بگذارند و پرسشنامه شما را پر کنند.
۱۲ حواس کاربر را پرت نکنید.
لینک ها و اطلاعات و وتصاویر اضافی در صفحه را حدف کنید تا کاربر کاملا بر روی کال تو اکشن های مدنظر شما تمرکز کند.
۱۳ از کاربر تشکر کنید.
صفحه ای برای تشکر از کاربر طراحی کنید و کاربرانی را که فعالیت های مدنظر شما را انجام داده اند به آن صفحه هدایت کنید. علاوه بر تشکر میتوانید از کاربران بخواهید تا ایمیل خود را برای دریافت خبرنامه ها ثبت کنند.
چگونه کاربران را بهتر و سریع تر جذب کنیم؟
۱۴ پیشنهادات جذاب و قانع کننده بدهید.
چرا کاربران باید از شما خرید کنند. شما باید در تمامی متن ها، عبارات و تصاویر جوابی برای سوالات ذهن کاربر ” چرا باید از شما خرید کنم” ویا ” چه ارزش افزوده ای برای من دارید” داشته باشید.


۱۵ پیشنهادات متناسب با فرآیند خرید بدهید.
افراد ابتدا سایت شما را مشاهده می کنند و پس از بازدید از طریق کال تو اکشن های شما به سمت صفحه خرید هدایت می شوند. فرآید خرید هر سایت با توجه به نوع محصول و خدمتی که ارائه میدهد می تواند پیچیدگی های خاص خودش را داشته باشد. پیشنهادات خود به کاربر و کال تو اکشن ها را بر اساس فرآیند خرید طراحی کنید.
کلام آخر!
امتحان کنید، بررسی کنید و اصلاح کنید!
برای بهبود و بهینه سازی CTA سایت و پیدا کردن بهترین روش برای افزایش فروش محصولات و خدمات خود روش های متفاوت را امتحان کنید و از تحلیل و بررسی داده های جمع آوری شده، روش مناسب کسب و کار خود را پیدا کرده و فرآیندهای خرید خود را بهبود دهید.